Om Tullverket och tullkatastrofen

Under de trettio år jag arbetat med narkotikapolitiska frågor har jag tagit del av tusentals rapporter som haft till uppgift att belysa, klarlägga, utreda och föreslå åtgärder inom en mängd områden. En del av dessa rapporter har varit riktigt bra, ett stort antal mycket medelmåttiga, en icke oväsentlig andel ren smörja och ytterligare en del borde aldrig ha sett dagens ljus.


Var rapporten från Tullverkets ledningsrupp, Åtgärder för verksamhetsutveckling med en budget i balans, placerar sig får avgöras av intresserade läsare. Rapporten förefaller mer än något annat att vara ett aktstycke som antingen är resultatet av påtryckningar uppifrån, alternativt en omedvetenhet/okunnighet om trender och tendenser i det nationella och internationella brottsbekämpande arbetet, inte minst med avseende på arbetet mot narkotika.


Vilka ligger då bakom rapporten, som offentliggjordes den 29 januari? Ja, inte är operativt verksamma överrepresenterade i gruppen, som skämtsamt eller kanske rentav på blodigt allvar internt kallas för 'kostymgruppen' , en grupp under ledning av överdirektören Ted Stahl.


Från Tullverket meddelar man bland annat att Rapporten innehåller förslag till åtgärder som ska effektivisera och utveckla Tullverkets verksamhet för att med en budget i balans nå myndighetens övergripande mål för år 2012. Förslagen innebär att antalet anställda minskas med cirka 300 personer. Av dessa beräknas cirka 130 personer anta erbjudande om pensionsersättning, gå i pension eller sluta av andra skäl. Det innebär att cirka 170 personer föreslås sägas upp, bland annat som följd av att fast tullnärvaro avvecklas på tolv orter. Allt i syfte att uppnå Tullverkets Vision 2012, som dök upp i september 2006.


Det finns ingen anledning i världen att vidta de drastiska åtgärder som 'kostymgruppen' föreslår idag, dels för att riksdag och regering i takt med förändrad utveckling k an komma att fatta beslut som innebär ett bibehållande eller rentav en ökning av Tullverkets resurser under åren fram till 2012, dels för att det inte finns några garantier för att nuvarande Alliansregering sitter kvar efter nästa val. En eventuellt ny regering kan också komma att dra helt andra slutsatser utifrån den situation som råder under de närmaste åren.


'Kostymgruppen' säger i sin nedmonterinsrapport att ett av målen med Tullverkets verksamhet är att vi skapar resultat som innebär att minst 80 procent av identifierade kriminella nätverk slås ut. Med den takt som Tullverkets 'kostymgrupp' nu föreslår att Tullverkets brottsbekämpning ska nedmonteras är det naivt att ens inbilla sig att man kommer att uppnå ett sådant resultat. (Möjligtvis kan det gå om man avstår från att identifiera nya kriminella nätverk).


I rapporten konstaterar gruppen att Tullverkets löpande kostnader ligger på en alltför hög nivå i förhållande till anslagen och Arbetsgruppen bedömer att Tullverket inte kan räkna med att få full kompensation i anslaget för löneökningarna under denna period. Citaten och flera liknande citat i rapporten visar med all tydlighet att Tullverkets framtida 'kostym' inte utgår från ett faktiskt behov av tullverksamhet utan har finansiella bevekelsegrunder. Någon sa en gång i världen att 'Politik är att vilja', men det verkar inte utgöra någon ledstjärna för 'kostymgruppen' i nuläget.


7-8 maj förra året höll Tullverkets ledningsgrupp en konferens i Näsby Park. Några av de slutsatser som framkom vid ledningskonferensen är att färre medarbetare ska åstadkomma bättre resultat bland annat genom nya arbetsmetoder, att koncentration av verksamheten är nödvändig samt att besparingsåtgärder måste vidtas, berättar man i rapporten. Hur obefintliga medarbetare vid de tolv orter där fast tullnärvaro avvecklas ska åstadkomma bättre resultat kan man fråga sig. Eller kortare uttryckt: Färre anställda ska under färre kontrolltimmar åstadkomma bättre resultat. Hur ska då detta gå till? Jo, genom att fokusera på att förbättra urvalet av kontrollobjekt, oavsett vilket flöde som diskuteras. Eventuellt medveten om att man är ute på mycket hal is infogar 'kostymgruppen' att det bör dock betonas att möjligheten till att åstadkomma en stark förbättring av resultatnivån med minskade resurser, troligen är störst genom att förbättra metoderna för att upptäcka organiserad och storskalig smuggling i godsflödet.


I myndigheternas uppgift ligger att organisera sig på ett sätt som bidrar till att förstärka förutsättningarna för att bedriva sin verksamhet effektivt. Myndigheterna måste också hela tiden följa samhällsutvecklingen, står att läsa i rapporten. Att döma av de slutsatser som 'kostymgruppen' drar för Tullverkets fortsatta verksamhet kan man inte beskylla den för att förstärka förutsättningarna för att bedriva sin verksamhet effektivt och ännu mindre för att hela tiden följa samhällsutvecklingen.


På följande orter försvinner den brottsbekämpande personalen helt: Karesuando, Haparanda, Umeå, Östersund, Idre, Kapellskär, Norrköping, Landvetter och Trelleborg. De som är stationerade och arbetar med brottsbekämpning på dessa orter sägs upp. Inte nog med detta. I Karlshamn sägs 16 personer upp inom den brottsbekämpande verksamheten och i Sundsvall sägs 8 personer upp inom samma  verksamhetsområde om 'kostymgruppen' får bestämma.


Den grova organiserade brottsligheten har sin egen underrättelseverksamhet, ofta fullt i klass med Tullverkets och polisens och oavsett vilka goda intentioner Tullverket än må ha så kommer nedläggningsförslagen att gynna den organiserade brottsligheten, inte kampen mot samma brottslighet.


Ansvarskännande politiker uppmanas reagera och presentera konkreta åtgärder för att förhindra att 'kostymgruppens' katastrofscenario blir verklighet.


Läs också:

Tullkatastrofen

Mer om nedmonteringen av tullen

Politiska pressaktiviteter föranledda av rapporten


Torgny Peterson


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0