Flygföretag som anlitas för att transportera humanitär hjälp, levererar även vapen
Flygföretag som anlitas för att transportera humanitär hjälp, levererar även vapen enligt ny rapport från SIPRI
Ett antal flygbolag som deltar i destabiliserande vapentransporter har oftast också blivit kontrakterade att leverera
humanitära förnödenheter och understödja fredsbevarande insatser, enligt en rapport som släpps idag av fredsforskningsinstitutet SIPRI (Stockholm International Peace Research Institute).
Rapporten avslöjar att 90 procent av de flygfraktbolag som identifierats i vapenhandelrelaterade rapporter också kontrakterats av viktiga FN-organ, EU, NATOmedlemsländer, och ett antal världsledande ickestatliga organisationer (NGOs). Dessa har använt flygbolagen för att skicka humanitära hjälpsändningar samt personal och utrustning för fredsbevarande insatser. I vissa fall har samma flygbolag transporterat både förnödenheter och vapen till samma konfliktzon.
Rapporten, som har titeln ‘Air Transport and Destabilizing Commodity Flows', visar hur flygfraktbolag som stöttat humanitärt arbete och fredsbevarande insatser, också transporterat ett antal konfliktkänsliga varor, som t.ex. kokain, diamanter, colt och andra dyrbara mineraler.
I rapporten läggs även fram ett antal EU-centrerade lösningar för att förändra beteendet hos vissa företag och sätta andra i konkurs. Enligt Hugh Griffiths, en av författarna till rapporten, har problemet blivit uppmärksammat av EU, "nu handlar det om att ta ställning till de olika alternativen och att tillsammans komma överens om
gemensamma lösningar".
Rapporten presenterar ett antal mindre kostsamma alternativ som kan användas för att lösa problemen:
• FN-organ, regeringar och icke-statliga organisationer kan underlätta genom att kräva att de flygfraktföretag man anlitar för humanitära insatser, följer vissa transportbestämmelser.
• EU kan utnyttja sina befintliga flygsäkerhet förordningar för att sätta företag som sysslar med vapenhandel eller annan olämplig transport i konkurs.
• EU skulle kunna tillhandahålla specialiserad utbildning för civila- och militära fredsbevarande styrkor och hjälparbetare, så att de bättre kan identifiera misstänkta flygfraktföretag verksamma i Afrika och Östeuropa.
"En samordnad insats av EU och ett antal humanitära biståndsorganisationer skulle kunna leda till att företagen tvingas välja mellan att antingen transportera vapen eller att transportera humanitärt stöd till konfliktområden. Ökade krav på flygsäkerhet skulle kunna sätta mäktiga vapenhandlare i konkurs", säger Mark Bromley, medförfattare till rapporten. "Vår forskning visar att de företag som nämns i vapenhandel-relaterade rapporter är dåliga på att följa säkerhetsföreskrifter. Detta är deras akilleshäl, och kan göra för dem vad skatteflykt gjorde för Al Capone".
Du kan läsa en sammanfattning av rapporten här. Hela rapporten, Air transport and destabilizing commodity flows, finns här.