Ny rapport från Rädda Barnen om elevinflytande: Vuxna står i vägen
De vuxna i skolans värld pratar gärna om hur viktigt det är med elevinflytande. Men det är de som står i vägen för elevers delaktighet. Det visar Rädda Barnen i den nya rapporten Vems röst väger mest? Rädda Barnen kräver nu att elevinflytandet stärks i det kommande förslaget till ny skollag.
I rapporten har 2 000 ungdomar i åldern 13-15 i en undersökning på Lunarstorm fått svara på vad de tycker att elever ska få vara med och bestämma om. Majoriteten av eleverna ville ha inflytande på alla områden i skolan, starkast var önskemålet att få påverka vad skolans pengar ska gå till. 70 procent av de tillfrågade instämmer i detta.
"Vi som går i skolan borde få bestämma vissa grejer eftersom det e vårat liv det handlar om!"
(Tonåring i undersökningen från Lunarstorm)
Samma frågor ställdes sedan genom Synovate till vuxna som har inflytande på skolans område: rektorer och ledande skolpolitiker i kommunerna. De ville gärna låta elever vara med och bestämma om färgsättning och möblering av lokalerna eller hur man ska motverka mobbing. Däremot ville majoriteten av de vuxna inte att elever ska få vara med och bestämma om innehållet i undervisningen, hur undervisningen ska organiseras eller hur skolans pengar ska användas. Alltså i de frågor som verkligen påverkar elevers vardag.
Rapporten visar att elevernas möjlighet att påverka minskar ju äldre de blir. Det går helt på tvärs med både Barnkonventionen och svensk lag, som säger att inflytande ska öka i takt med ålder och mognad, säger Christina Wahlund Nilsson, handläggare i utbildningsfrågor på Rädda Barnen.
Regeringen arbetar med ett förslag till ny skollag. Rädda Barnen kräver att det ska skrivas in i den nya skollagen att varje skola ska ha minst ett forum för reellt elevinflytande. I den nuvarande skollagen och andra styrdokument för skolan finns formuleringar om att elever ska beredas inflytande, men dessa behöver stärkas.
Elever måste få formell rätt till information, rätt att komma med förslag och få dem beaktade. Den rätten har vuxna i arbetslivet och det finns inga hållbara skäl för att barn och unga inte ska ha samma rätt, säger Christina Wahlund Nilsson.
Du kan läsa hela rapporten här.