Professor Nutt får på nöten

Onsdag 11 februari presenterar David Nutt, ordförande i regeringens rådgivande kommitté i narkotikafrågor ACMD, kommitténs rapport om ecstasy.


I veckan som gick blev Nutt världsberömd, inte bara i hästkretsar, utan bland komiker och en del ecstasyfans för sitt uttalande om att det inte är farligare att använda ecstasy än att rida på en häst.


Nutt har fått rejält på nöten av ministern ansvarig för narkotikafrågor, Jacqui Smith, som anklagar Nutt för att trivialisera farorna med narkotika och för att ha visat "okänslighet för ecstasyoffrens familjer".


Vid måndagens frågestund i parlamentet sa Smith att Jag gjorde klart för professor Nutt att jag upplevde att hans kommentarer låg utanför den sorts vetenskapliga råd jag förväntar mig av honom som ordförande för ACMD...Han bad om ursäkt för sina kommentarer och jag har också bett honom att be ecstasyoffrens familjer om ursäkt.


Det kan vara värt att notera att övriga medlemmar av ACMD under veckoslutet tog avstånd från Nutts kommentarer om hästar och ecstasy.


Nutt bör få sparken från posten som ordförande för ACMD. Det finns med all säkerhet ett ansenligt antal kompetenta personer som kan axla den fallne ecstasyryttarens mantel.


Torgny Peterson


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0