125 miljoner kronor till matematik, naturvetenskap och teknik
För att höja resultaten i matematik och de naturvetenskapliga ämnena satsar regeringen 125 miljoner kronor under 2009.
Resultaten i matematik och naturvetenskap har sjunkit under en rad år. Vi måste vända den negativa trenden, säger utbildningsminister Jan Björklund.
Regeringen har tidigare tagit initiativ till flera åtgärder för att höja resultaten i skolan, exempelvis fortbildning av lärare i Lärarlyftet och det särskilda läsa-skriva-räkna-bidraget. Kommunerna har tilldelats 18 miljoner kronor för att nationella prov i fysik, kemi och biologi ska införas i årskurs 9.
Nu har regeringen gett Skolverket i uppdrag att på fler sätt förbättra undervisningen i matematik, naturvetenskap och teknik. För detta får Skolverket 107 miljoner kronor under 2009. Den största delen, 87 miljoner kronor, är medel som kommuner och fristående skolor ska kunna söka för att utveckla sin undervisning i matematik i grundskolan.
Eleverna räknar mycket på egen hand och gör ofta systematiska fel, som inte upptäcks av lärarna. Vi vill hjälpa lärarna och skolorna att ändra sin undervisning, säger utbildningsminister Jan Björklund.
Skolverket ska också analysera hur undervisningen i naturvetenskap och teknik i lågstadiet kan bli bättre och underlätta övergången mellan gymnasiet och högskolan. Genom Nationellt Centrum för Matematikutbildning (NCM) ska Skolverket dessutom tillhandahålla stödmaterial och sprida information om goda exempel på hur matematikundervisningen kan bli mer inspirerande.
I budgetpropositionen för 2009 finns 200 miljoner kronor beräknade för 2010 och lika mycket 2011 för satsningar på matematik, naturvetenskap och teknik.