Snus marknadsförs som harm reduction-produkt i Kanada



Imperial Tobacco Canada
har börjat sälja snus och hävdar att användningen av snus är ett harm reduction-alternativ till nikotinberoende.


Fulla av förundran över denna nymodighet i Kanada får vi bland annat lära oss att denna orala produkt är förpackad i små påsar som ser ut som tepåsar, och användarna placerar en lite snuspåse under överläppen och kan på så sätt absorbera det harm reduction-vänliga innehållet.


För att attrahera kunder konstaterar man också att snus är vanligt i Skandinavien, särskilt i Sverige, där snus är mer populärt än cigaretter. Att snus är förbjudet i EU omnämns av kommersiella skäl naturligtvis inte. Man hänvisar vidare till en rapport från EU-kommissionen som, enligt tillverkarna, meddelar att en typisk snusanvändare har snuspåsen i munnen omkring en halvtimme och vidare att man använder snuspåsar under 11-14 timmar per dag.


I ett uttalande säger John Clayton, vicepresident hos Imperial Tobacco Canada att den ökade användningen av snus har haft en effektiv nettoeffekt  på tobaksrelaterade sjukdomar i Sverige.


Physicians for Smoke-Free Canada är inte lika begeistrade, vilket framgår av deras rapport, The Snus Experience, som du kan läsa här.


Torgny Peterson


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0