Snus marknadsförs som harm reduction-produkt i Kanada
Imperial Tobacco Canada har börjat sälja snus och hävdar att användningen av snus är ett harm reduction-alternativ till nikotinberoende.
Fulla av förundran över denna nymodighet i Kanada får vi bland annat lära oss att denna orala produkt är förpackad i små påsar som ser ut som tepåsar, och användarna placerar en lite snuspåse under överläppen och kan på så sätt absorbera det harm reduction-vänliga innehållet.
För att attrahera kunder konstaterar man också att snus är vanligt i Skandinavien, särskilt i Sverige, där snus är mer populärt än cigaretter. Att snus är förbjudet i EU omnämns av kommersiella skäl naturligtvis inte. Man hänvisar vidare till en rapport från EU-kommissionen som, enligt tillverkarna, meddelar att en typisk snusanvändare har snuspåsen i munnen omkring en halvtimme och vidare att man använder snuspåsar under 11-14 timmar per dag.
I ett uttalande säger John Clayton, vicepresident hos Imperial Tobacco Canada att den ökade användningen av snus har haft en effektiv nettoeffekt på tobaksrelaterade sjukdomar i Sverige.
Physicians for Smoke-Free Canada är inte lika begeistrade, vilket framgår av deras rapport, The Snus Experience, som du kan läsa här.
Torgny Peterson