Tobaksfria veckan - fokus på barn och unga
Varje år rekryteras omkring 16 000 nya rökare bland ungdomar under 18 år.
Tobaksfria veckan 17 - 23 november har i år valt att fokusera på fortsatta insatser för att minska andelen som börjar röka och snusa i denna grupp.
Rökningen bland pojkar och flickor minskade under början av 2000-talet. De senaste årens skolundersökningar från CAN visar på att minskningen har stannat upp och bland pojkar i årskurs nio visar 2007 års undersökning en ökande andel som röker.
Det finns ett klart samband mellan tobaksreklam och tobaksbruk. Väl synliga tobaksprodukter i affärer påverkar barn och ungdomar som riskerar att fastna i ett tobaksbruk.
Sverige har ett förbud mot marknadsföring av tobak utanför tobakskiosker och i massmedia. Flera länder har infört eller är på väg att införa försäljning under disk exempelvis Thailand, Island, delar av Canada och Norge. Tobaksprodukterna blir på så sätt bara synliga för den som frågar efter cigaretter eller snus.
Runt om i Sverige pågår under "Tobaksfria veckan" aktiviteter för att uppmärksamma exponeringen av tobak i affärer som initierats av Yrkesföreningar mot tobak.
Statens folkhälsoinstitut har regeringens uppdrag att till år 2010 driva särskilda åtgärder för att minska tobaksbruket i Sverige och ett av de uttalade nationella målen är att till 2014 halvera antalet ungdomar under 18 år som börjar röka eller snusa. Fokus för satsningen kommer bland annat vara att ge nationellt stöd till lokalt arbete, att öka möjligheterna för att alla som vill sluta bruka tobak ska få tillgång till tobaksavvänjning, bättre tillsyn av tobakslagen men också insatser till aktörer som direkt möter barn och unga.
För mer information: http://www.tobaksfakta.org/
Vill du veta mer om aktiviteter som pågår i din närhet, ta kontakt med samordnaren av tobaksprevention i landstinget. En lista med kontaktuppgifter till alla samordnare finns på http://www.fhi.se/templates/Page____11882.aspx.