Regeringen utökar elektroniskt informationsutbyte mellan myndigheter
För att motverka bidragsbrott och andra felaktiga utbetalningar föreslår regeringen förbättrade möjligheter till elektroniskt informationsutbyte mellan myndigheter. Det är innebörden av den proposition som regeringen nu har överlämnat till riksdagen.
Förslaget innebär att många myndigheter får lämna och ta emot information i elektronisk form inför beslut om ersättningar och bidrag. Det gäller Arbetsförmedlingen, Centrala studiestödsnämnden, Försäkringskassan, Migrationsverket, Skatteverket, Statens pensionsverk och Kronofogdemyndigheten. Även arbetslöshetskassorna och kommunernas socialnämnder är inblandade, de sistnämnda dock endast som mottagare av uppgifter.
Regeringens förslag innebär bl.a. att Försäkringskassan på elektronisk väg får uppgifter från Migrationsverket inför beslut om socialförsäkringsförmåner och att socialnämnderna vid handläggning av ekonomiskt bistånd kan få direkt åtkomst till uppgifter från Skatteverket, Försäkringskassan, Centrala studiestödsnämnden och arbetslöshetskassorna. Förslagen innebär också att Statens pensionsverk, inför utbetalningar av olika pensionsförmåner och inkomstgarantier till bl.a. officerare, f.d. riksdagsledamöter, statsråd och myndighetschefer, får möjlighet att kontrollera den uppgivna arbetsinkomsten hos Skatteverket.
Reformen föreslås träda i kraft den 1 januari 2009.