Vad de inte (!) talade om i Almedalen

Under de senaste tre åren har jag varit DNs utsände i samband med Almedalsveckan på Gotland. Det har varit jobbigt, roligt och intressant. 


Väl tillbaka på fastlandet gjorde jag en sammanställning över vilka områden som politikerna tagit upp i sina tal, vilka områden som båda sidor talat om och vilka som bara den ena sidan tagit upp. Och när jag gjorde det här så såg jag också - vad de inte tog upp - alls! 



Christer Hanefalk

På fem minuter hade jag skrivit upp 20 st områden. De, i mitt tycke, tio viktigaste av dessa är: 

Entreprenörskap/nyföretagande

Flyget - ekonomiskt och miljömässigt

Försvaret

Högskolor och universitet

Infrastrukturen

Jordbruket

Polisen

Sjukvården

Turismen

Utrikeshandeln


Jag vill kommentera fyra av de ovan nämnda. Fyra områden som har en gemensam nämnare: Stor påverkan på tillväxten och därmed välfärden:

Turismen

Utrikeshandeln

Entreprenörskap och nyföretagande

Flyget


Om turismen, utrikeshandeln och flyget sades inte ett enda ord - om entreprenörskapet och företagandet sade Björklund något lite när han tog upp företagsklimatet.  


Allra först - turismen

Det är för mig en gåta hur man som politiker inte vill "lägga beslag på" eller "muta in" detta viktiga område. Turismen är troligen nummer ett, möjligen nr två, bland världens tillväxtbranscher. I Sverige jobbar nära 160.000 människor i denna bransch. Utländska besökare kommer att konsumera för cirka 100 miljarder i vårt land under 2008. Av Sveriges BNP utgör turismen idag nära tre (3) procent - därmed sex gånger större än exempelvis jordbruket. Av Spaniens BNP utgör turismen idag cirka sju (7) procent. Sverige kan vara uppe i motsvarande andel redan inom 12-15 år om vi spelar våra kort rätt. Med hjälp av turismen kan vi fixa ungdomsarbetslösheten och klara tillväxten - och därmed pensionerna. 


Sedan - utrikeshandeln

Hur en så viktig fråga kan hamna mellan stolarna är också en gåta. I världens - tillsammans med Holland - mest exportberoende land (exporten motsvarar 45-48 procent av BNP) är det ingen ledande politiker som ens tar upp frågan och lyfter fram dess betydelse. Visst är det lätt att ta saker för givna - men att välfärdens källa så totalt "glöms bort" borde kännas frustrerande för alla som jobbar med att utveckla våra storföretag - nationellt och internationellt. För att inte tala om den ständigt växande tjänsteexporten. 


Därefter - entreprenörskapet

Ett område som känns som Fantomen - den vandrade vålnaden. Alla talar om honom men inget har sett honom. Med skillnaden att i Almedalen var det ingen som talade om honom. Vi håller på att få en annorlunda arbetsmarknad i vårt land - en arbetsmarknad på sätt och vis mer lik den amerikanska. Vi har tidigare haft cirka 75 procent av alla anställda i storföretag. Dessa anställer inte längre - de rationaliserar, outsourcar och lägger ner. I USA är 75 procent av alla som jobbar anställda i små och medelstora företag. Vi måste förmodligen dit vi också - och då behövs det riskvilliga entreprenörer. Hur många är det som vet att vi i vårt land - idag - har närmare 100.000 företagare som saknar en naturlig efterträdare/arvtagare och som kommer att gå i pension inom 10 år. 


Till sist - flyget

Det är konstaterat att flyget påverkar tillväxten - liksom tillväxten påverkar flyget. Att utrikeshandeln, turismen och entreprenörskapet förutsätter fungerande flygförbindelser är väl självklart för vem som helst. Men vi talar mest om flyget som "miljöbov" - i en nyligen genomförd SIFO-undersökning tror en stor del av svenskarna att flyget svarar för över 30 procent av utsläppen av växthusgaser. Sanningen är ju att Sveriges samlade gödselstackar släpper ut lika mycket som hela inrikesflyget. Sverige har 0,2 procent av världens utsläpp och flyget svarar för fyra (4) procent av Sveriges utsläpp. I en tid när man har lagt miljörestriktioner på Arlanda - Sveriges enda internationella flygplats av format - borde någon politiker ha modet att tala om betydelsen av internationell flygtrafik för Sveriges del. Särskilt om man vet att Indien och Kina för närvarande bygger, projekterar och planerar sammanlagt 1.000 nya storflygplatser. Samtidigt som Arlanda - miljö-bäst-i-klassen bland flygplatser enligt Clinton Foundation - måste minska sin trafik från och med 2011 på grund av ett ambitiöst, men möjligen feltänkt, avgastak. 


Ovanstående frågor, och ett 20-tal andra, fanns det uppenbarligen inget utrymme för under Almedalsveckan. 

Undrar när vi får tid för dem? Jag hoppas vi tar upp dem snart - innan det är för sent! 


Christer Hanefalk


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0