Folkhälsominister Maria Larsson besvarar Björn Fries kritik av regeringens narkotikapolitik
Regeringen talar osanning om narkotikapolitiken, anser tidigare narkotikasamordnaren Björn Fries (s) och menar att en återgång till "det gamla" kan medföra en uppenbar risk för en försämrad utveckling, men folkhälsominister Maria Larsson (kd) håller inte med om kritiken.
Ang kritik av organisationsform
Björn Fries har hela tiden varit helt införstådd med planerna, redan sedan den förra regeringens tid. De alkohol- och narkotikahandlingsplaner som gäller för perioden 2006 till och med 2010 antogs av den dåvarande regeringen i november 2005.
Av dessa framgår att Alkoholkommittén och den nationelle narkotikasamordnaren fick i uppdrag att fortsätta sina verksamheter tills vidare, men det framhölls också att det var viktigt att etablera en mer långsiktig struktur för att genomföra en alkohol- och narkotikapolitik inom ramen för handlingsplanerna. Den socialdemokratiska regeringen aviserade därför att de hade för avsikt att återkomma med förslag till hur detta skulle organiseras inom ramen för den befintliga myndighetsstrukturen. Vad den nya regeringen gjorde var att ta fasta på analysen att det i ett längre perspektiv behövs en långsiktigt hållbar organisation inom den reguljära myndighetsstrukturen varför man beslutade att en sådan skulle vara i kraft från och med den 1 januari 2008.
Fakta i övrigt angående Björn Fries kritik
Regeringen ser det som fortsatt angeläget att även fortsättningsvis enas kring den viktiga narkotikapolitiken över partigränserna. I annat fall riskerar vi att gå tillbaka till den ideologiska pajkastning som Björn Fries säger sig vilja undvika. Björn Fries har själv varit narkotikapolitisk samordnare för Alliansregeringen fram till årsskiftet, därför faller hans kritik automatiskt tillbaka på honom själv. Att han nu har börjat arbeta för socialdemokraterna kan påverka den situationen att han nu försöker hitta en konfliktyta.
Regeringen avser att ta ett samlat grepp på missbruks- och beroendefrågorna och kommer att presentera en strategi för detta under våren. En av de mest strategiska insatserna är att främja utvecklingen av en kunskapsbaserad missbruks- och beroendevård. Socialstyrelsens riktlinjer för missbruks- och beroendevården skapar goda förutsättningar för detta.
Det är viktigt att huvudmännen tar sitt ansvar och arbetar aktivt för att utveckla en kunskapsbaserad missbruks- och beroendevård. Regeringen för diskussioner med huvudmännen (SKL) om hur det här arbetet ska utvecklas och det kommer att presenteras inom kort.
Angående uppgifter om uppdrag till Socialstyrelsen och Folkhälsoinstitutet
En rad uppdrag har delats ut till Socialstyrelsen och Folkhälsoinstitutet, dels förberedande uppdrag för den nya organisationen, dels uppdrag för det fortlöpande arbetet.
Uppdrag till Socialstyrelsen och Folkhälsoinstitutet
I november 2007 fick Socialstyrelsen och Statens folkhälsoinstitut i uppdrag att förbereda för att från och med den 1 januari 2008 inom ramen för sina ansvarsområden vidareutveckla arbetet för att uppnå målen i de nationella alkohol- och narkotikahandlingsplanerna. I detta uppdrag framgick också att myndigheterna ska ta tillvara den kunskap och erfarenhet som erhållits genom kommittéernas arbete vad gäller kompetens-och metodutveckling och former för samverkan.
Uppdrag till Socialstyrelsen
Socialstyrelsen har redan fått flera konkreta uppdrag. Socialstyrelsen ska vidareutveckla sitt arbete för att uppnå målen i de nationella alkohol- och narkotikahandlingsplanerna. Socialstyrelsen ska ta tillvara den kunskap och erfarenhet som erhållits genom Mobilisering mot narkotikas och Alkoholkommitténs arbete vad gäller kompetens- och metodutveckling och former för samverkan för att främja utvecklingen mot en kunskapsbaserad missbruks- och beroendevård med samordnade insatser utifrån individens behov. I detta arbete ska Socialstyrelsen samverka med de myndigheter och organisationer som är berörda för att uppnå såväl effektivare resursanvändning som ökad kvalitet i arbetet.
Våren 2007 genomförde Socialstyrelsen en granskning av de verksamheter inom hälso- och sjukvården som bedriver läkemedelsassisterad behandling vid opiatberoende. Granskningen visar brister när det gäller landstingens lagstadgade skyldigheter att planera sin hälso- och sjukvård utifrån rådande behov. Socialstyrelsen kommer under 2008 att återkomma till de landsting som fått kritik för att se till att landstingen vidtagit de åtgärder som krävs för att komma tillrätta med problemen.
I regleringsbrevet för 2008 har Socialstyrelsen fått i uppdrag att se över och om nödvändigt revidera föreskrifterna för läkemedelsassisterad underhållsbehandling vid opiatberoende (SOSF 2004:8) i syfte att föreskrifterna inte ska kunna uppfattas som att kommunens socialtjänst kan hindra sådan behandling.
Socialstyrelsen ska också se över hur föreskrifterna om uteslutning har tolkats och om nödvändigt revidera dem för att inte personer med opiatberoende ska uteslutas från behandling i strid med vetenskap och beprövad erfarenhet.
Uppdrag till Folkhälsoinstitutet
Statens folkhälsoinstitut fick också i uppdrag att ta över stödet till länsstyrelsernas länssamordnarfunktioner för alkohol och narkotika, inkluderande att till regeringen inkomma med förslag om hur länssamordnarfunktionen kan utvidgas till att omfatta insatser för att minska tobaksbruket.
Statens folkhälsoinstitut ska senast den 1 april 2008 till regeringen inkomma med förslag om hur man kan stärka det hälsofrämjande och förebyggande arbetet inom primärvården vad gäller områdena alkohol, narkotika, dopning och tobak.
Statens folkhälsoinstitut ska stödja det hälsofrämjande och förebyggande arbetet inom högskolor och universitet vad gäller områdena alkohol, narkotika, dopning och tobak.
Statens folkhälsoinstitut ska genomföra informationsinsatser i syfte att nå målen för livsstilsfrågorna alkohol, narkotika, dopning och tobak. Myndigheten ska särskilt pröva hur informations- och kommunikationsmaterial som utvecklats av Alkoholkommittén och Mobilisering mot narkotika kan tas till vara.
I regleringsbrevet för 2008 har Statens folkhälsoinstitut fått i uppdrag att:
1. FHI ska vidareutveckla sitt arbete för att uppnå målen i de nationella alkohol- och narkotikahandlingsplanerna (prop. 2005/06:30). I detta uppdrag ingår följande:
· FHI ska, inom sitt ansvarsområde, ta tillvara den kunskap och erfarenhet som erhållits av såväl myndigheten själv som av andra aktörer i samhället vad gäller kompetens- och metodutveckling samt former för samverkan för att utveckla insatserna på alkohol-, narkotika-, dopnings- och tobaksområdena. I detta arbete ska FHI samverka med berörda myndigheter och organisationer för att uppnå såväl effektivare resursanvändning som ökad kvalitet i arbetet.
· FHI ska stödja länsstyrelsernas länssamordnarfunktioner för alcohol och narkotika. Institutet ska i det stödjande arbetet bland annat beakta behovet av informations-, erfarenhets- och kunskapsutbyte mellan länssamordnarfunktionerna, landstingen, kommunerna och den ideella sektorn. FHI ska ansvara för kompetensutveckling av och utbildningsinsatser för länsstyrelsernas länssamordnarfunktioner.
· FHI ska verka för att länssamordnarna arbetar på ett effektivt sätt. Institutet ska inkomma med ett samlat underlag till Socialdepartementet senast den 1 oktober 2008 om hur länssamordningen fungerar i landet. Syftet är att kunna jämföra, dra lärdom av och förbättra länens förebyggande arbete.
· FHI ska under året till regeringen inkomma med förslag till fördelning av medel till särskilda utvecklingsprojekt inom områdena alkohol, narkotika, dopning och tobak. FHI ska i anslutning till detta också ansvara för fördelning och administration av utbetalning av de medel som myndigheten disponerar inom anslaget 14:7 Alkohol- och narkotikapolitiska åtgärder. Regeringen har för avsikt att i denna del återkomma med inriktning i regeringens årliga åtgärdsprogram för områdena alkohol, narkotika, dopning och tobak.
· FHI ska stödja det hälsofrämjande och förebyggande arbetet inom högskolor och universitet vad gäller områdena alkohol, narkotika, dopning och tobak. FHI ska i det stödjande arbetet beakta Riskbruksprojektets och Skolprojektets verksamheter.
· FHI ska senast den 1 juni 2008 inkomma med ett underlag till Socialdepartementet om hur Riskbruksprojektets verksamhet och projektet med Ansvarsfull Alkoholservering kan införlivas i FHI:s ordinarie verksamhet samt organisation.
· FHI ska årligen, senast den 1 oktober inkomma till regeringen med förslag på inriktning och prioriteringar för myndighetens arbete under nästkommande år, liksom resursbehov.
2. FHI ska bevaka de projekt som Alkoholkommittén påbörjat och som fortlöper efter den 31 december 2007. Institutet ska också vara mottagare av de rapporter som dessa projekt ska avge. FHI ska ta till vara den kunskap som projekten bidrar till och i årsredovisningen redovisa hur myndigheten gjort detta.
3. FHI ska under förutsättning att erforderliga beslut fattas av riksdag och regering ansvara för beslut om och administration av utbetalning av medel till projekten Ansvarsfull Alkoholservering och länsstyrelsernas länssamordnarfunktioner för alkohol, narkotika, dopning och tobak
4. Uppväxtvillkoren för barn till missbrukande föräldrar är ett stort samhällsproblem. FHI ska kartlägga och analysera hur dessa barns situation ser ut, hur stor omfattning det är och hur många barn som växer upp i en familj där en eller båda föräldrarna har missbruksproblem. Myndigheten ska senast den 1 oktober 2008 till regeringen inkomma med en rapport med redovisning av uppdraget.