Utvärdering av regeringsuppdraget 'Skolan förebygger'

80 procent av landets rektorer känner till de alkohol- och drogförebyggande insatser som spridits genom Skolan förebygger. Och i 90 procent av kommunerna används någon av de metoder som projektet förespråkat. Det visar en slutredovisning.


Statens folkhälsoinstitut har haft regeringens uppdrag att arbeta med att sprida kunskap om verkningsfulla alkohol- och drogförebyggande insatser i skolan under perioden 2005-2007. I en slutrapport till regeringen redovisas arbetet och förslag ges till fortsatta insatser under 2009-2011.


Forskning visar att traditionell, upplysande undervisning om alkohol, narkotika och tobak inte har de effekter på elevernas riskbeteende som man tidigare trott. Däremot ger en skolmiljö, där eleverna trivs och fungerar väl, ett grundläggande skydd mot en rad olika riskbeteenden. De insatser, som visat sig fungera brett förebyggande, handlar om metoder som främjar skolnärvaro, stärker lärarens ledarskap i klassrummet och tränar elevernas sociala och emotionella kompetens.


Skolans lärande kärnuppdrag och ett bra förebyggande arbete kompletterar således varandra. De olika insatserna motverkar också trakasserier, hot och en otrygg klassrumsmiljö.


Genomförandet av regeringsuppdraget har skett längs tre huvudlinjer: uppbyggnad av grundläggande resurser i form av utbildningar, informations- och kunskapsmaterial, kunskapsstöd på djupet i elva pilotkommuner/ stadsdelar i Skåne och Värmland samt bred spridning av ett urval metoder till samtliga kommuner och skolor.

I pilotkommunerna är satsningen på skolans förebyggande arbete väl förankrat hos centrala tjänstemän och politiker och man har utbildat skol- och elevhälsopersonal i ett urval metoder, som nu håller på att genomföras i skolorna.


Inom ramen för uppdraget har 22 regionala konferenser genomförts för sammanlagt 3000 deltagare från drygt 220 kommuner, utbildningar kring skolans förebyggande arbete har arrangerats och regionala konferenser har genomförts i flertalet län.


I minst sex av de län, där regionala konferenser arrangerats under 2007, planeras fortsatta förankringsinsatser. I ytterligare sex län påbörjas, på initiativ av länssamordnaren, pilotutbildningar inom någon/några metoder.

Avgörande för det stora intresse som Skolan förebygger har mötts av från lärare, rektorer och utbildningsförvaltningar har varit att flertalet av de insatser, som ingår också erbjuder lösningar på skolans egna upplevda behov av en förbättrad psykosocial miljö.


En utvärdering som genomförts av STAD i Stockholms läns landsting visar att:


80 % av landets rektorer har kännedom om regeringsuppdraget/de metoder som sprids inom uppdraget eller har/planerar att införa någon av de metoder som ingår i Skolan förebygger.


I 90 % av kommunerna förekommer arbete med en eller flera av de metoder som förespråkas i uppdraget 

  

Representanterna för samtliga pilotkommuner har upplevt ett mycket positivt gensvar från deltagande skolor och uttrycker tilltro till uppdragets fortlevnad i den egna kommunen/stadsdelen. 

  

En god dialog mellan involverade personer samt en förmåga att lösa oförutsedda problem har framstått som karaktäristiska drag i arbetsprocessen för uppdraget. Tillgången på utbildare i de olika metoderna framstår emellertid som otillräcklig för att möta en framtida ökad efterfrågan från kommuner och enskilda skolor.


Ytterligare information:

www.fhi.se/skolanforebygger beskrivs uppdraget och olika förebyggande insatser.


Läs också:

Slutrapport avseende regeringsuppdrag 2005-2007 om spridning av kunskap och metoder som stärker det alkohol- och drogförebyggande arbetet i skolan


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0