Kansliet för krishantering har inlett sin verksamhet
Måndag den 31 mars inledde kansliet för krishantering sin verksamhet. Därmed förs det övergripande ansvaret för Regeringskansliets krishantering över till Statsrådsberedningen.
En av de huvudsakliga uppgifterna för chefstjänstemannen Christina Salomonson och departementsrådet Lars Hedström och kansliet är att förbereda, larma och samordna krishanteringen i Regeringskansliet.
Kansliet för krishantering kommer att vara bemannat dygnet runt, året om. Det utgör en central kontaktpunkt för Regeringskansliet och kommer att upprätthålla en beredskap där det ingår att löpande kunna lämna stöd och information till den statssekreterare som har beredskap. Kansliet ska följa hot- och riskutvecklingen i omvärlden för att tidigt kunna fånga upp situationer eller händelser som kan komma att föranleda krishanteringsinsatser.
Förändringen innebär också att den omvärldsbevakning som bedrivits vid enheten för beredskap och analys förs över till kansliet för krishantering.
Enskilda departement ska kunna hantera allvarliga händelser inom det egna ansvarsområdet. Ansvaret för denna krishanteringsförmåga tydliggörs. Samtidigt upphör den tidigare modellen med samordnande departement att gälla. Vidare förs ansvaret för frågor som rör Regeringskansliets utbildnings- och övningsverksamhet avseende krishantering över från Försvarsdepartementet till kansliet i samband med dess inrättande.
Bakgrund till förändringen är att det i början av 2007 beslutades att det skulle tas fram ett förslag till en ny krishanteringsfunktion i Regeringskansliet. I oktober samma år presenterades förslaget, som innebär att det ska inrättas en tjänst som chefstjänsteman för krishantering och ett kansli för krishantering i Statsrådsberedningen. Regeringen har därefter, i februari 2008, beslutat om ändringar i förordningen (1996:1515) med instruktion för Regeringskansliet.
Ändringarna trädde i kraft den 31 mars 2008.