Upphovsrätten på Internet
Cecilia Renfors, Justitiedepartementets utredare av vissa upphovsrättsliga frågor på Internet, lämnar i dag över promemorian Musik och film på Internet-hot eller möjlighet? till justitieminister Beatrice Ask.
Utredaren har övervägt åtgärder för att stimulera utvecklingen av konsumentvänliga lagliga alternativ för tillgång till framför allt musik och film på Internet.
Dagens nättjänster för tillgång till musik och film tillgodoser inte i tillräcklig utsträckning användarnas efterfrågan på konsumentvänliga lagliga alternativ. De nättjänster som finns i dag har t.ex. ofta ett otillräckligt utbud, är statiskt utformade och använder sig av icke konsumentvänliga avtalsvillkor och tekniska skydd (DRM-skydd). Informationen på nättjänsternas webbplatser är dessutom bristfällig. Dessa faktorer inverkar negativt på konsumenternas vilja att använda de lagliga alternativen.
Konsumentskyddslagstiftningen är inte tillämplig på handel med digitala produkter när produkterna levereras elektroniskt. Ett konsumentskydd motsvarande det som finns i konsumentköp-och konsumentjänstlagen bör därför införas för dessa slag av avtal. Redan nu kan dock flera åtgärder för att förbättra nättjänsternas användar- och konsumentvänlighet vidtas av branschen själv.
Ett införande av en bredbandsavgift, som i praktiken innebär en utvidgning av systemet med kassettersättning eller införandet av tvångslicens, är enligt utredarens bedömning inte önskvärd. Den skulle frånta rättighetshavarna möjligheten att förfoga över sina rättigheter på en ordnad marknad och den marknad med nättjänster som nu är under utveckling skulle fråntas möjligheten att konkurrera på kommersiella villkor. En sådan ordning är inte heller förenlig med Sveriges internationella åtaganden.
För att skapa legitimitet och förståelse för det upphovsrättsliga regelverket bör kunskapen hos allmänheten om vad upphovsrätten innebär och vilka funktioner den fyller förbättras. Ansvaret för detta ligger både på branschens aktörer och det allmänna. En referensgrupp med representanter för Regeringskansliet, nättjänster och rättighetshavare bör tillsättas för att utarbeta förslag till informations-och utbildningsinsatser. Gruppen bör också följa upp insatserna för att främja användarvänligheten.
De omfattande intrång som olovlig fildelning gör i upphovsrättigheter är enligt utredarens bedömning ett betydande hinder för investeringsviljan i, och utvecklingen av, de lagliga alternativen. Därför föreslås att Internetleverantören ska kunna vitesföreläggas att vidta åtgärder, t.ex. säga upp avtalet med abonnenten, för att hindra fortsatta intrång med hjälp av den tjänst Internetleverantören tillhandahåller. Abonnentens intresse av att behålla uppkopplingen ska beaktas vid bedömningen av om avtalet får sägas upp och om ett föreläggande ska meddelas.
Utredaren har övervägt åtgärder för att stimulera utvecklingen av konsumentvänliga lagliga alternativ för tillgång till framför allt musik och film på Internet.
Dagens nättjänster för tillgång till musik och film tillgodoser inte i tillräcklig utsträckning användarnas efterfrågan på konsumentvänliga lagliga alternativ. De nättjänster som finns i dag har t.ex. ofta ett otillräckligt utbud, är statiskt utformade och använder sig av icke konsumentvänliga avtalsvillkor och tekniska skydd (DRM-skydd). Informationen på nättjänsternas webbplatser är dessutom bristfällig. Dessa faktorer inverkar negativt på konsumenternas vilja att använda de lagliga alternativen.
Konsumentskyddslagstiftningen är inte tillämplig på handel med digitala produkter när produkterna levereras elektroniskt. Ett konsumentskydd motsvarande det som finns i konsumentköp-och konsumentjänstlagen bör därför införas för dessa slag av avtal. Redan nu kan dock flera åtgärder för att förbättra nättjänsternas användar- och konsumentvänlighet vidtas av branschen själv.
Ett införande av en bredbandsavgift, som i praktiken innebär en utvidgning av systemet med kassettersättning eller införandet av tvångslicens, är enligt utredarens bedömning inte önskvärd. Den skulle frånta rättighetshavarna möjligheten att förfoga över sina rättigheter på en ordnad marknad och den marknad med nättjänster som nu är under utveckling skulle fråntas möjligheten att konkurrera på kommersiella villkor. En sådan ordning är inte heller förenlig med Sveriges internationella åtaganden.
För att skapa legitimitet och förståelse för det upphovsrättsliga regelverket bör kunskapen hos allmänheten om vad upphovsrätten innebär och vilka funktioner den fyller förbättras. Ansvaret för detta ligger både på branschens aktörer och det allmänna. En referensgrupp med representanter för Regeringskansliet, nättjänster och rättighetshavare bör tillsättas för att utarbeta förslag till informations-och utbildningsinsatser. Gruppen bör också följa upp insatserna för att främja användarvänligheten.
De omfattande intrång som olovlig fildelning gör i upphovsrättigheter är enligt utredarens bedömning ett betydande hinder för investeringsviljan i, och utvecklingen av, de lagliga alternativen. Därför föreslås att Internetleverantören ska kunna vitesföreläggas att vidta åtgärder, t.ex. säga upp avtalet med abonnenten, för att hindra fortsatta intrång med hjälp av den tjänst Internetleverantören tillhandahåller. Abonnentens intresse av att behålla uppkopplingen ska beaktas vid bedömningen av om avtalet får sägas upp och om ett föreläggande ska meddelas.
Kommentarer
Trackback