Skärpt tillsyn över polisens användning av hemliga tvångsmedel m.m.
Regeringen har i dag beslutat propositionen Ytterligare rättssäkerhetsgarantier vid användandet av hemliga tvångsmedel, m.m.
Personer som har utsatts för hemliga tvångsmedel, t.ex. hemlig teleavlyssning eller buggning (enligt propositionen om hemlig rumsavlyssning), ska enligt förslag i propositionen underrättas om det i efterhand. En underrättelse ska dock skjutas upp och får även underlåtas om en uppgift i den är sekretessbelagd. Underrättelseskyldigheten ska inte gälla vid förundersökningar om sabotagebrott, brott mot rikets säkerhet och terroristbrott, dvs. brott som knyter an till Säkerhetspolisens verksamhetsområde.
Vidare föreslås bildandet av en ny fristående myndighet, Säkerhets- och integritetsskyddsnämnden, som ska utöva tillsyn över brottsbekämpande myndigheters användning av hemliga tvångsmedel och kvalificerade skyddsidentiteter och därmed sammanhängande verksamhet. Nämnden ska alltså även utöva tillsyn över hemlig tvångsmedelsanvändning där den föreslagna underrättelseskyldigheten inte ska gälla. Dessutom ska nämnden ha tillsyn över Säkerhetspolisens behandling av personuppgifter.
Nämnden ska på begäran av en enskild person vara skyldig att kontrollera om han eller hon har utsatts för hemliga tvångsmedel eller varit föremål för Säkerhetspolisens personuppgiftsbehandling. Nämnden ska vid en sådan kontroll undersöka om tvångsmedelsanvändningen och därmed sammanhängande verksamhet eller personuppgiftsbehandlingen har varit lagenlig.
För att garantera ett starkt medborgerligt inflytande i nämndens verksamhet ska de flesta ledamöterna i den utses bland sådana personer som har föreslagits av partigrupperna i riksdagen.
Justitieminister Beatrice Ask:
Den allmänna insynen i Säkerhetspolisens verksamhet och annan kvalificerad brottsbekämpning måste av naturliga skäl vara begränsad. Med den nya Säkerhets- och integritetsskyddsnämnden får vi en bra balans mellan å ena sidan detta behov och å andra sidan en effektiv och ändamålsenlig granskning av dessa verksamheter. Att den nya Säkerhets- och integritetsskyddsnämnden - på eget initiativ och på begäran av enskilda personer - kommer att kunna utöva fortlöpande tillsyn över hemlig och integritetsingripande verksamhet är därför ett stort steg för att ytterligare stärka rättssäkerheten i vårt land.
Regeringens lagförslag föreslås träda i kraft den 1 januari 2008.
Personer som har utsatts för hemliga tvångsmedel, t.ex. hemlig teleavlyssning eller buggning (enligt propositionen om hemlig rumsavlyssning), ska enligt förslag i propositionen underrättas om det i efterhand. En underrättelse ska dock skjutas upp och får även underlåtas om en uppgift i den är sekretessbelagd. Underrättelseskyldigheten ska inte gälla vid förundersökningar om sabotagebrott, brott mot rikets säkerhet och terroristbrott, dvs. brott som knyter an till Säkerhetspolisens verksamhetsområde.
Vidare föreslås bildandet av en ny fristående myndighet, Säkerhets- och integritetsskyddsnämnden, som ska utöva tillsyn över brottsbekämpande myndigheters användning av hemliga tvångsmedel och kvalificerade skyddsidentiteter och därmed sammanhängande verksamhet. Nämnden ska alltså även utöva tillsyn över hemlig tvångsmedelsanvändning där den föreslagna underrättelseskyldigheten inte ska gälla. Dessutom ska nämnden ha tillsyn över Säkerhetspolisens behandling av personuppgifter.
Nämnden ska på begäran av en enskild person vara skyldig att kontrollera om han eller hon har utsatts för hemliga tvångsmedel eller varit föremål för Säkerhetspolisens personuppgiftsbehandling. Nämnden ska vid en sådan kontroll undersöka om tvångsmedelsanvändningen och därmed sammanhängande verksamhet eller personuppgiftsbehandlingen har varit lagenlig.
För att garantera ett starkt medborgerligt inflytande i nämndens verksamhet ska de flesta ledamöterna i den utses bland sådana personer som har föreslagits av partigrupperna i riksdagen.
Justitieminister Beatrice Ask:
Den allmänna insynen i Säkerhetspolisens verksamhet och annan kvalificerad brottsbekämpning måste av naturliga skäl vara begränsad. Med den nya Säkerhets- och integritetsskyddsnämnden får vi en bra balans mellan å ena sidan detta behov och å andra sidan en effektiv och ändamålsenlig granskning av dessa verksamheter. Att den nya Säkerhets- och integritetsskyddsnämnden - på eget initiativ och på begäran av enskilda personer - kommer att kunna utöva fortlöpande tillsyn över hemlig och integritetsingripande verksamhet är därför ett stort steg för att ytterligare stärka rättssäkerheten i vårt land.
Regeringens lagförslag föreslås träda i kraft den 1 januari 2008.
Kommentarer
Trackback