Registerkontroll av personal vid hem för vård eller boende som tar emot barn

En ny lag om registerkontroll av personal vid sådana hem för vård eller boende (HVB) som tar emot barn börjar gälla den 1 juli 2007.  

Syftet är att öka skyddet för barn mot att de utsätts för övergrepp, kränkningar eller annat särskilt skadligt inflytande från personer som finns i barnens närmaste omgivning.  

Registerkontroll ska vara obligatorisk och göras för personer som erbjuds anställning eller liknande vid ett HVB som tar emot barn.

Kontrollen avser både belastningsregistret och misstankeregistret och ska ske genom att den arbetssökande själv inhämtar registerutdrag.  

Det är endast den sökande som erbjuds anställning som ska lämna registerutdrag till arbetsgivaren. En person får inte anställas om inte registerkontroll utförts.

Det är arbetsgivaren som själv avgör om en person med anteckning i ett registerutdrag ska anställas.

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0