Nu är det slut med Subutex?

Från Norge rapporteras att alla som använder Subutex i områdena Hordaland och Sogn og Fjordane kommer att få sluta med Subutex och istället börja med Suboxone, som är godkänt som läkemedel från och med den 1 februari i år. 

-Innan sommaren ska alla gå över till Subutex, säger Wenche Haga, klinikchef vid Poliklinikken for Stiftelsen Bergensklinikken, till flera norska media. Hon konstaterar vidare att Subutex är ett potentiellt missbrukspreparat och dessutom att sidomissbruket är enormt. 

Läs också:

Svart Subutex används för självmedicinering


Torgny Peterson

Kommentarer
Postat av: Jimmy Nyberg

Suboxone innehåller förutom buprenorfin även den rena opioidantagonisten naloxon. Genom tillsats av naloxon minskar risken för felanvändning i form av intravenöst missbruk eller illegal försäljning. Naloxon ger ingen ruseffekt vid injektion. Det är också enligt forskning så att det har lika bra verkan vid behandling som subutex. SÅ HELT KLART ÄR VI PÅ RÄTT VÄG TYCKER JAG. Vi måste ändå minska all användning och tillgänglighet av narkotika, då sparar vi mycket liv, resurser, pengar och lidande. Jag hoppas att vårt kära grannland Norge tar bort sprutrummen också som definitivt inte är till för att hjälpa folk bli kvitt droger. Hjälpa folk att knarka för att sedan tycka att subutex är ett potentiellt missbrukspreparat gör att jag inte kan hålla mig för skratt.

2007-03-11 @ 21:45:39

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0