Framtidens polis
Utredningen om den framtida polisutbildningen har nu överlämnat sitt delbetänkande Framtidens polis (SOU 2007:39) till justitieminister Beatrice Ask.
Polisutbildningen tillkom i sin nuvarande form år 1998. Samhällsförändringar i Sverige och omvärlden innebär att förutsättningarna för polisarbetet förändras. Utredningen har inledningsvis fått i uppdrag att kartlägga och analysera dels hur kraven på polisverksamheten och därmed på poliserna kan komma att förändras jämfört med situationen i dag, dels de behov och förväntningar som finns på polisorganisationen i fråga om etnisk mångfald, jämställdhet, polisverksamhet i glesbygd och storstad samt en breddad rekrytering.
Den dagliga verksamheten inom polisen präglas till stor del av akuta händelser, t.ex. brott, försvunna personer och ordningsstörningar. Det saknas enligt utredningen skäl att utgå från annat än att den typen av verksamhet även i framtiden kommer att utgöra kärnan i polisens uppdrag. Emellertid kommer enligt utredningen samhällsutvecklingen på en rad områden - t.ex. demografi, teknik och internationalisering - att påverka polisen och dess verksamhet på olika sätt. Därutöver finns en rad faktorer som är svåra att förutse och som polisen måste ha en beredskap för att möta.
Polisen är för genomförandet av sitt uppdrag beroende av allmänhetens förtroende. Ett korrekt och bra bemötande från polisens sida är därför centralt. Mer pålästa, högre utbildade och mer ifrågasättande medborgare kommer att ställa allt högre krav på kompetens och kunskap. Utredningen konstaterar vidare att polisen måste ha en förankring i befolkningen och genom de anställda spegla samhället i stort såvitt avser bl.a. kön och etnisk bakgrund.
Slutligen menar utredningen att polisen måste vara tillgänglig för alla. Utredningen menar emellertid att en rimlig avvägning mellan en lokalt tillgänglig polis, inte minst i glesbygden, och en förmåga att ställa spetskompetens till förfogande vid behov är nödvändig.
Utredningen arbetar nu vidare med att granska polisutbildningen vad avser antagningskrav, rekryteringsprocess samt grund- och vidareutbildning och att utarbeta förslag till reformer. Det arbetet skall redovisas senast den 30 mars 2008.
Läs också:
Framtidens polis (SOU 2007:39)
Polisutbildningen tillkom i sin nuvarande form år 1998. Samhällsförändringar i Sverige och omvärlden innebär att förutsättningarna för polisarbetet förändras. Utredningen har inledningsvis fått i uppdrag att kartlägga och analysera dels hur kraven på polisverksamheten och därmed på poliserna kan komma att förändras jämfört med situationen i dag, dels de behov och förväntningar som finns på polisorganisationen i fråga om etnisk mångfald, jämställdhet, polisverksamhet i glesbygd och storstad samt en breddad rekrytering.
Den dagliga verksamheten inom polisen präglas till stor del av akuta händelser, t.ex. brott, försvunna personer och ordningsstörningar. Det saknas enligt utredningen skäl att utgå från annat än att den typen av verksamhet även i framtiden kommer att utgöra kärnan i polisens uppdrag. Emellertid kommer enligt utredningen samhällsutvecklingen på en rad områden - t.ex. demografi, teknik och internationalisering - att påverka polisen och dess verksamhet på olika sätt. Därutöver finns en rad faktorer som är svåra att förutse och som polisen måste ha en beredskap för att möta.
Polisen är för genomförandet av sitt uppdrag beroende av allmänhetens förtroende. Ett korrekt och bra bemötande från polisens sida är därför centralt. Mer pålästa, högre utbildade och mer ifrågasättande medborgare kommer att ställa allt högre krav på kompetens och kunskap. Utredningen konstaterar vidare att polisen måste ha en förankring i befolkningen och genom de anställda spegla samhället i stort såvitt avser bl.a. kön och etnisk bakgrund.
Slutligen menar utredningen att polisen måste vara tillgänglig för alla. Utredningen menar emellertid att en rimlig avvägning mellan en lokalt tillgänglig polis, inte minst i glesbygden, och en förmåga att ställa spetskompetens till förfogande vid behov är nödvändig.
Utredningen arbetar nu vidare med att granska polisutbildningen vad avser antagningskrav, rekryteringsprocess samt grund- och vidareutbildning och att utarbeta förslag till reformer. Det arbetet skall redovisas senast den 30 mars 2008.
Läs också:
Framtidens polis (SOU 2007:39)
Kommentarer
Trackback