En ny myndighet för internutredningar?

Internutredningsutredningen överlämnade 24 januari sitt betänkande Summa summarum - en fristående myndighet för utredning av anmälningar om brott av poliser och åklagare? till justitieminister Beatrice Ask.

I dag gäller att om det i en anmälan påstås att en anställd inom polisen har gjort sig skyldig till brott eller på annat sätt handlat felaktigt i sin myndighetsutövning skall en s.k. internutredning påbörjas och ärendet omedelbart överlämnas till åklagare vid Riksenheten för polismål inom Åklagarmyndigheten. Åklagaren prövar om förundersökning skall inledas. Detsamma gäller som huvudregel anmälningar om brott av åklagare och andra anställda inom åklagarväsendet. Inom polisväsendet finns internutredningsenheter i Stockholm, Göteborg, Malmö, Umeå, Västerås och Linköping. Riksenheten för polismål har åklagargrupper i Stockholm, Göteborg och Malmö.

Utredningen har haft i uppdrag att - med utgångspunkt i att medborgarna skall ha största möjliga förtroende för hur internutredningarna bedrivs - utforma ett från polis- och åklagarväsendena fristående organ för internutredningar och analysera för- och nackdelar med att inrätta ett sådant organ. Utredningens uppdrag omfattar också att lämna förslag på ett obligatoriskt utredningsförfarande vid dödsfall och allvarliga personskador i samband med polisingripande men där det inte finns misstanke om brott.

Särskilda utredningsmyndigheten (SUM)
SUM skall handlägga samtliga utredningar om brottsmisstankar - även sådana som inte rör arbetsrelaterad brottslighet - mot anställda inom polis- eller åklagarväsendet. Vid SUM skall finnas bl.a. statsadvokater och särskilda utredare. En statsadvokat skall ha allmän åklagares befogenheter och leda utredningarna. En särskild utredare skall ha polismans befogenheter. SUM skall ledas av en generaldirektör, som får föra talan i Högsta domstolen. Verksamheten skall åtminstone inledningsvis bedrivas på de orter där dagens internutredningsenheter är belägna.

Bör SUM inrättas?
Det huvudsakliga argumentet för att inrätta en särskild myndighet för internutredningsverksamheten är inte att nuvarande verksamhet fungerar otillfredsställande utan att verksamheten av allmänheten skall upplevas vara skild från övrig polis- och åklagarverksamhet. Med hänsyn till SUM:s begränsade storlek kommer SUM att ha behov av att anlita polisen för att få hjälp med olika utredningar. För att garantera utredningarnas kvalitet krävs att det vid SUM arbetar erfarna utredare med polisiära befogenheter och erfarna åklagare. I vart fall vid myndighetens uppbyggnad kan dessa knappast rekryteras från annat håll än polisen och åklagarväsendet. Ett visst beroende av och band till polisen kommer således att finnas även om SUM inrättas.

De negativa konsekvenser en utbrytning av internutredningsverksamheten från polisen och åklagarväsendet för med sig bl.a. i form av en mindre rationell hantering av anmälningarna, en splittring av polis- och åklagarorganisationerna; även åklagarverksamheten i högsta instans, risk för att möjligheterna att uppdaga brottslighet bland poliser och åklagare försvåras och ökade kostnader väger enligt utredningens uppfattning tyngre än den fördel som inrättandet av SUM kan medföra i form av ett ökat förtroende från allmänheten.

Internutredningsverksamheten vid polisen kan emellertid, utan att en ny myndighet inrättas, på ett tydligare sätt än i dag skiljas från den övriga polisverksamheten genom att samlas i en organisation inom Rikspolisstyrelsen.

Obligatorisk utredning av dödsfall och allvarliga personskador i samband med polisingripanden
Även om det inte finns någon misstanke om brott skall en utredning alltid genomföras om en person har avlidit eller skadats allvarligt antingen under vistelse i en polisarrest eller genom något som bl.a. en anställd inom polis- eller åklagarväsendet påstås ha gjort i tjänsten. Utredningen skall klargöra omständigheterna vid händelsen och ge underlag för beslut om förundersökning skall inledas. Platsen för dödsfallet eller skadan skall kunna spärras av och tvångsmedel i form av beslag och husrannsakan kunna tillgripas i viss begränsad omfattning. Om det finns anledning att anta att ett brott som hör under allmänt åtal har förövats skall en förundersökning i stället inledas.

Läs också:
SOU 2007:5 Summa summarum

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0