Straffavgifter för läkemedelsbolagen ett skämt

I morse meddelade såväl SVT Text som SVT Rapports första nyhetssändning felaktigt att läkemedelsbolagens straffavgifter för att ha brutit mot reglerna mot läkemedelsreklam uppgick till 4,9 miljarder kronor. Kanske tyckte redaktionerna, i likhet med undertecknad, att den siffra DN uppger idag, 4,9 miljoner kronor, lät låg. Efter att ha påpekat misstaget ändrades informationen snabbt både på SVT Text och i Nyhetsredaktionens sändning 06.30. 

Om du inte redan gjort det rekommenderar jag dig att läsa Bolag struntar i reklamregler i Dagens Nyheter. Trots höjda böter fortsätter en del läkemedelsbolag med minst sagt tvivelaktiga marknadsföringsmetoder. Självsaneringen i branschen verkar inte ha någon nämnvärd effekt.  

Varför inte låta Marknadsdomstolen bli den huvudsakliga aktören för att stävja läkemedelsbranschens framfart med os(m)akliga mediakampanjer. Marknadsdomstolen handlägger ju mål och ärenden, bland annat enligt marknadsföringslagen

Läkemedelsbolagen kan, i likhet med vissa utländska tidningar som i sin budget iskallt räknar med skadestånd för påhittade skandalartiklar, med nuvarande system tills vidare vid behov luta sig lugnt tillbaka och betala sina straffavgifter som med tanke på bolagens omsättning är skrattretande låga. 

Novartis Sverige AB hade enligt DN en försäljning i Sverige 2006 som uppgick till 1 400 000 000 kronor och betalade ’futtiga’ 790 000 kronor i straffavgifter. Astra Zeneca som 2006 gjorde en vinst före skatt på 60 miljarder (försäljning i Sverige 2006 1 890 000 kronor) betalade 380 000 kronor i straffavgifter. 

Om självsaneringen ska fungera inom läkemedelsbranschen är det dags för storstädning. 

Torgny Peterson

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0