Så sålde Eli Lilly illegalt Zyprexa till gamla

Försäljningen av Eli Lillys psykiatriska drog Zyprexa gav förra året läkemedelsbolaget 290 miljoner kronor i Sverige. Det var landets 6:e mest sålda preparat alla kategorier. (Läkemedelsindustriföreningen, statistik). 

I ett antal artiklar i december har tidningen New York Times avslöjat Eli Lillys illegala marknadsföring av Zyprexa och bolagets mörkläggning av de allvarliga skadeverkningarna av preparatet. Lilly har dömts att betala 9 000 000 000 kronor i skadestånd till över 26 000 patienter som skadats av Zyprexa. Åklagarmyndigheter i flera olika delstater har inlett undersökningar av Lillys agerande. (Se hela bakgrunden i Psykofarmakan Zyprexa och den kemiska ättestupan i Sverige). 

Zyprexa är inte godkänt för gamla dementa patienter. Det är tvärtom så att Läkemedelsverket redan år 2004 skrev om ”ökad risk för död och cerebrovaskulära händelser [som stroke] vid behandling av äldre demenspatienter med Zyprexa”. Man klargjorde på hemsidan att ”Olanzapin [Zyprexa] är inte godkänt för behandling av psykos och/eller beteendestörningar i samband med demens. Det rekommenderas inte för behandling av denna speciella patientgrupp.”
(Läkemedelsverket 9 mars 2004 ).

Men effekten av Läkemedelsverkets varningar blev att utskrivningen av Zyprexa till denna patientgrupp ökade. Siffror lämnade av Socialstyrelsen visar att utskrivningen till patientgruppen ökat med runt 30 procent efter Läkemedelsverkets varningar i början av 2004. (Statistik, Socialstyrelsen 2007). 

Det svenska Läkemedelsverket har nu lämnat besked om att man ska "inhämta/begära in allt marknadsföringsmaterial angående Zyprexa från Eli Lilly och göra en bedömning av om de påståenden som görs där är förenliga med ändamålsenlig användning av Zyprexa, vilket utesluter varje form av marknadsföring till äldre patienter". (Brev av den 8 februari från tf GD Broström.) 

Eli Lillys kampanj i USA, för att marknadsföra Zyprexa utanför de indikationer det var godkänt för, som till exempel för äldre dementa patienter, gick under namnet ”Viva Zyprexa”. 

Dokumentet Zyprexa Retail Implementation Guide, från år 2001, är ett utmärkt exempel på Lillys illegala marknadsföring. Det visar hur bolaget utbildade sina läkemedelsrepresentanter i att sälja Zyprexa till allmänläkare i USA; det visar vilka patientgrupper man skulle inrikta sig på vid sidan av dem Zyprexa var godkänt för; det visar hur man på ett effektivt sätt skulle dölja de kända skadeverkningarna av preparatet. (Dokumentet, som är del bakgrundsmaterialet till New York Times berömda artikelserie om Zyprexa, är publicerat av Slate Magazine.) 

Det kan på mycket goda grunder antas att denna marknadsföringsstrategi också implementerades i Sverige. Läkemedelsverket har därför fått dokumentet att använda i sin undersökning. Myndigheten kan utifrån detta dokument få kunskap om hur den internationella kampanjen för att sälja Zyprexa till patientgrupper det inte var godkänt för, var upplagd. Man kan med stöd av dokumentet ställa de rätta frågorna till Eli Lilly Sweden och begära in de handlingar som använts i Sverige vid den aktuella tidsperioden.  

Det är bara att hoppas att myndigheten faktiskt tänker göra en ärlig och uppriktig undersökning. Kanske vaknar också svenska åklagarmyndigheter inför de övergrepp på gamla som här satts i system. 

Janne Larsson

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0