Skumraskapotek på Internet
Det amerikanska företaget MarkMonitor har studerat Internetbaserade apotek som ägnar sig åt tvivelaktig handel med läkemedel.
Av undersökningen framgår bland annat: Av de 3 160 Internetbaserade apotek som studerades var endast fyra ackrediterade som VIPPS (Verified Internet Pharmacy Practice Sites).
10 procent av apoteken deklarerar tydligt att det inte krävs något recept för att få handla.
59 procent av de 3 160 apoteken var USA-baserade. På andra plats kom Storbritannien med 18 procent av apoteken.
Mer än 50 procent av apoteken har ingen säker hantering av kunddata, vilket innebär att kunderna utsätter sin identitet för stora risker. En majoritet av apoteken använder inte SSL-kryptering och över 20 procent av skickade e-postmeddelanden efter inköpet innehöll länkar till kunduppgifter som inte var krypterade.
En tredjedel av apoteken i studien genererar tillräckligt mycket trafik för att få Alexa-ranking. Vart och ett av dessa apotek har i snitt 32 000 besök dagligen. Utifrån statistiska beräkningar och genomsnittlig kvantitet av beställda varor, uppskattar MarketMonitor att försäljningen avseende de sex varumärken som studerats uppgår till 28 miljarder kronor årligen.
Det finns en mängd skäl att undvika de Internetbaserade skumraskapoteken. Du kan läsa mer om MarkMonitors undersökning här.
Torgny Peterson
Av undersökningen framgår bland annat: Av de 3 160 Internetbaserade apotek som studerades var endast fyra ackrediterade som VIPPS (Verified Internet Pharmacy Practice Sites).
10 procent av apoteken deklarerar tydligt att det inte krävs något recept för att få handla.
59 procent av de 3 160 apoteken var USA-baserade. På andra plats kom Storbritannien med 18 procent av apoteken.
Mer än 50 procent av apoteken har ingen säker hantering av kunddata, vilket innebär att kunderna utsätter sin identitet för stora risker. En majoritet av apoteken använder inte SSL-kryptering och över 20 procent av skickade e-postmeddelanden efter inköpet innehöll länkar till kunduppgifter som inte var krypterade.
En tredjedel av apoteken i studien genererar tillräckligt mycket trafik för att få Alexa-ranking. Vart och ett av dessa apotek har i snitt 32 000 besök dagligen. Utifrån statistiska beräkningar och genomsnittlig kvantitet av beställda varor, uppskattar MarketMonitor att försäljningen avseende de sex varumärken som studerats uppgår till 28 miljarder kronor årligen.
Det finns en mängd skäl att undvika de Internetbaserade skumraskapoteken. Du kan läsa mer om MarkMonitors undersökning här.
Torgny Peterson
Kommentarer
Trackback