Starkt stöd för varningstext på spritflaskor

En ny EU-rapport konstaterar att det finns ett starkt stöd bland Europas befolkning för varningstexter på flaskor med alkohol. Syftet skulle vara att varna gravida kvinnor och bilförare.  

80 procent av svenskarna ställer sig bakom den tanken i undersökningen. Motståndet mot varningstexter är starkast i Finland där 45 procent inte ställer upp på idén. 

Det finns också ett starkt stöd bland medlemsländerna för ett förbud mot att rikta alkoholreklam till personer under 18 år och att ha en 18 års gräns för försäljning och servering av alkohol.  

Undersökningen är en så kallad "special eurobarometer" där totalt 28 000 européer intervjuats om sina alkoholvanor.

Den stora slutsatsen jämfört med en tidigare undersökning från 2003 är att man i de flesta medlemsländerna 2006 dricker oftare, men mindre vid varje tillfälle. Rapporten visar också hur ofta européer dricker sig berusade, och om man dricker just för att bli berusad.

I Sverige fortsätter berusningsdrickandet att vara relativt högt jämfört med andra europeiska länder. 16 procent av svenskarna dricker mer än fyra glas vid samma tillfälle. Irländarna toppar statistiken med 34 procent och Italien ligger i botten på bara två procent.

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0