Om unga och oerfarna socialsekreterare
Socialstyrelsen har publicerat en kartläggning av kompetensen hos personal som arbetar med myndighetsutövning för barn och unga.
I kartläggningen, Ung novis eller gammal och vis??en kartläggning av kompetens hos personal som arbetar med myndighetsutövning för barn och unga, konstaterar Socialstyrelsen att den oro som framförts om att socialsekreterarna i hög utsträckning är unga och oerfarna verkar delvis stämma. En fjärdedel av socialsekreterarna är under 30 år och nästan hälften är under 40 år. Det finns ingen idealisk ålder för detta arbete men ett visst mått av livserfarenhet är lämpligt för att kunna möta barn och föräldrar i utsatta situationer.
Resultatet visar dock att många socialsekreterare har kort erfarenhet och att rörligheten inom yrkesgruppen är relativt hög. När det gäller grundutbildningen visar kartläggningen att de flesta kommunerna är på god väg att uppfylla kraven i det allmänna rådet. Den andel som inte har socionomexamen kommer sannolikt att minska.
Vidareutbildning på högskolenivå har dock inte fått något stort genomslag, särskilt inte i socialsekreterargruppen. Det verkar snarare som att en vidareutbildning kan bli vägen bort från socialsekreterarrollen.
Bland arbetsledarna och familjehemssekreterarna har en betydligt högre andel vidareutbildat sig. Risken kvarstår att det kvalificerade utredningsarbetet även i fortsättningen kommer att hanteras av arbetsgrupperna med de yngsta och minst erfarna socialsekreterarna som saknar vidareutbildning och som inte stannar kvar i samma arbetsgrupp över tid.
Att garantera de mest utsatta barnen och familjerna rättssäkerhet och kontinuitet genom erfaren och välutbildad personal borde vara en självklarhet. Ansvaret vilar i första hand på kommunerna som arbetsgivare. Även andra aktörer såsom utbildningsanordnare, fackliga organisationer och myndigheter har ett ansvar för att följa och stödja en sådan utveckling.
Av kartläggningen framgår att
* Vanligaste befattningen för dem som arbetar med att utreda och följa upp ärenden som rör barn och unga är socialsekreterare, utredare eller handläggare.
* Merparten (90 procent) som arbetar inom området är kvinnor.
* 97 procent har en universitetsutbildning på 3 år eller längre.
* 84 procent har socionomexamen.
* Knappt hälften har vidareutbildat sig på högskolenivå.
* 8 procent har tagit magisterexamen inom socialt arbete.
* 40 procent har arbetat 3 år eller mindre med myndighetsutövning för barn och unga.
* Av socialsekreterarna har nära hälften arbetat 3 år eller mindre med myndighetsutövning för barn och unga.
* Drygt 60 procent har varit mindre än 3 år i sin nuvarande arbetsgrupp.
Torgny Peterson
I kartläggningen, Ung novis eller gammal och vis??en kartläggning av kompetens hos personal som arbetar med myndighetsutövning för barn och unga, konstaterar Socialstyrelsen att den oro som framförts om att socialsekreterarna i hög utsträckning är unga och oerfarna verkar delvis stämma. En fjärdedel av socialsekreterarna är under 30 år och nästan hälften är under 40 år. Det finns ingen idealisk ålder för detta arbete men ett visst mått av livserfarenhet är lämpligt för att kunna möta barn och föräldrar i utsatta situationer.
Resultatet visar dock att många socialsekreterare har kort erfarenhet och att rörligheten inom yrkesgruppen är relativt hög. När det gäller grundutbildningen visar kartläggningen att de flesta kommunerna är på god väg att uppfylla kraven i det allmänna rådet. Den andel som inte har socionomexamen kommer sannolikt att minska.
Vidareutbildning på högskolenivå har dock inte fått något stort genomslag, särskilt inte i socialsekreterargruppen. Det verkar snarare som att en vidareutbildning kan bli vägen bort från socialsekreterarrollen.
Bland arbetsledarna och familjehemssekreterarna har en betydligt högre andel vidareutbildat sig. Risken kvarstår att det kvalificerade utredningsarbetet även i fortsättningen kommer att hanteras av arbetsgrupperna med de yngsta och minst erfarna socialsekreterarna som saknar vidareutbildning och som inte stannar kvar i samma arbetsgrupp över tid.
Att garantera de mest utsatta barnen och familjerna rättssäkerhet och kontinuitet genom erfaren och välutbildad personal borde vara en självklarhet. Ansvaret vilar i första hand på kommunerna som arbetsgivare. Även andra aktörer såsom utbildningsanordnare, fackliga organisationer och myndigheter har ett ansvar för att följa och stödja en sådan utveckling.
Av kartläggningen framgår att
* Vanligaste befattningen för dem som arbetar med att utreda och följa upp ärenden som rör barn och unga är socialsekreterare, utredare eller handläggare.
* Merparten (90 procent) som arbetar inom området är kvinnor.
* 97 procent har en universitetsutbildning på 3 år eller längre.
* 84 procent har socionomexamen.
* Knappt hälften har vidareutbildat sig på högskolenivå.
* 8 procent har tagit magisterexamen inom socialt arbete.
* 40 procent har arbetat 3 år eller mindre med myndighetsutövning för barn och unga.
* Av socialsekreterarna har nära hälften arbetat 3 år eller mindre med myndighetsutövning för barn och unga.
* Drygt 60 procent har varit mindre än 3 år i sin nuvarande arbetsgrupp.
Torgny Peterson
Kommentarer
Trackback