Intensifierat arbete för att förhindra rattfylleri
Försöken med alkolås som villkor och reglerna för körkort efter rattfylleri skall utvärderas. Utgångspunkten är att rattfylleridömda bara ska få tillbaka sitt körkort om de använder fordon med alkolås. Det sa infrastrukturminister Åsa Torstensson när hon på lördagen talade vid NTF:s kongress i Uppsala på temat hur regeringen vill intensifiera arbetet för ökad användning av alkolås och annan teknik som förhindrar körning under påverkan av alkohol.
Rattfylleri är ett mycket allvarligt brott. Förhoppningsvis kan en skärpning av reglerna hjälpa till att rädda liv, säger infrastrukturminister Åsa Torstensson.
För att ytterligare förebygga rattfylleri vill Torstensson också uppmuntra utvecklingen av andra tekniker som upptäcker och varnar för om förare är påverkad av alkohol, droger eller trötthet. Sådan teknik bör bli standard i alla fordon. I sitt anförande redogjorde Torstensson även för andra förslag för att minska antalet påverkade förare i trafiken:
Sverige ska fortsätta arbeta för införandet av ett obligatoriskt krav på alkolås eller annan teknik som förhindrar rattfylleri i alla nya bussar och lastbilar genom ändring av EU:s regler. För att skynda på utvecklingen kan Sverige söka EU:s godkännande för ett tillfälligt undantag. Alkolås ska successivt införas i statens och det offentliga Sveriges fordon och transporter. Nio myndigheter har tidigare fått i uppdrag att införa alkolås eller annan teknik som förhindrar rattfylleri i sina transporter. Nu bör vi gå vidare så att fler myndigheter inför alkolås. Antalet yrkesfordon med alkolås ökar. Allt fler transportköpare och utförare vill kvalitetssäkra sina transporter eftersom de inte vill riskera en rattfylleriolycka. Denna utveckling bör uppmuntras.
Varje år beräknas 150 personer dö och 1000 skadas allvarligt av rattfyllerister. Var tredje lagförd rattfyllerist är återfallsförbrytare.
Rattfylleri är ett mycket allvarligt brott. Förhoppningsvis kan en skärpning av reglerna hjälpa till att rädda liv, säger infrastrukturminister Åsa Torstensson.
För att ytterligare förebygga rattfylleri vill Torstensson också uppmuntra utvecklingen av andra tekniker som upptäcker och varnar för om förare är påverkad av alkohol, droger eller trötthet. Sådan teknik bör bli standard i alla fordon. I sitt anförande redogjorde Torstensson även för andra förslag för att minska antalet påverkade förare i trafiken:
Sverige ska fortsätta arbeta för införandet av ett obligatoriskt krav på alkolås eller annan teknik som förhindrar rattfylleri i alla nya bussar och lastbilar genom ändring av EU:s regler. För att skynda på utvecklingen kan Sverige söka EU:s godkännande för ett tillfälligt undantag. Alkolås ska successivt införas i statens och det offentliga Sveriges fordon och transporter. Nio myndigheter har tidigare fått i uppdrag att införa alkolås eller annan teknik som förhindrar rattfylleri i sina transporter. Nu bör vi gå vidare så att fler myndigheter inför alkolås. Antalet yrkesfordon med alkolås ökar. Allt fler transportköpare och utförare vill kvalitetssäkra sina transporter eftersom de inte vill riskera en rattfylleriolycka. Denna utveckling bör uppmuntras.
Varje år beräknas 150 personer dö och 1000 skadas allvarligt av rattfyllerister. Var tredje lagförd rattfyllerist är återfallsförbrytare.
Kommentarer
Trackback