Femåriga satsningar för stöd till personer med psykisk sjukdom och psykiskt funktionshinder
Regeringen har 14 september beslutat om två femåriga satsningar för verksamhetsutveckling inom vård och stöd till personer med psykisk sjukdom och psykiskt funktionshinder. Satsningarna bygger på förslag från den nationella psykiatrisamordnaren, Anders Milton.
Socialstyrelsen får i uppdrag att initiera projekten och ansvara för uppföljning och utvärdering.
Två projekt:
Kunskapsprojekt
Det ena området är ett femårigt nationellt projekt för att ta fram och föra ut kunskap om psykosociala insatser för personer med psykiska funktionshinder. Uppgifterna kommer bl.a. att vara att initiera och samordna kunskapsproduktion inom det psykosociala området, upprätthålla forskarnätverk, stödja utvecklingsarbete och underlätta att ny kunskap förs ut på olika nivåer, t.ex. genom utbildningsverksamhet.
De psykosociala insatserna omfattar bl.a. olika psykoterapeutiska insatser, utbildning till personen själv och närstående mm. Det kan vara insatser på områdena boende, sysselsättning, arbete/arbetsrehabilitering, sociala färdigheter osv.
Till projektet anslås 20 miljoner kronor.
Utbildning för Case Managers
Det andra området är ett femårigt projekt för Case Managers för personer med psykisk sjukdom eller psykiska funktionshinder. Inom projektet skall det ges utbildning, handledning och genomförandestöd till Case Managers. Utbildningen vänder sig till anställda inom landstingspsykiatri och kommuner.
Case Managers har ibland också kallats vårdsamordnare, personlig utförare eller lots. En Case Managers typiska arbetsuppgifter är att ansvara för planering och uppföljning av insatser, säkerställa kontinuiteten i patientens kontakter, ha det samlade ansvaret för att behandling, stödinsatser och praktisk hjälp genomförs, vara ombudsman för personen och hjälpa denne att bevaka sina rättigheter samt att se till att personens nätverk samlas och används som resurs.
Case Managers kan vara ett komplement till den framgångsrika verksamhet med Personliga ombud för personer med psykiska funktionshinder, som bedrivs i kommunerna sedan år 2001.
Även till detta projekt anslås 20 miljoner kronor.
Socialstyrelsen får i uppdrag att initiera projekten och ansvara för uppföljning och utvärdering.
Två projekt:
Kunskapsprojekt
Det ena området är ett femårigt nationellt projekt för att ta fram och föra ut kunskap om psykosociala insatser för personer med psykiska funktionshinder. Uppgifterna kommer bl.a. att vara att initiera och samordna kunskapsproduktion inom det psykosociala området, upprätthålla forskarnätverk, stödja utvecklingsarbete och underlätta att ny kunskap förs ut på olika nivåer, t.ex. genom utbildningsverksamhet.
De psykosociala insatserna omfattar bl.a. olika psykoterapeutiska insatser, utbildning till personen själv och närstående mm. Det kan vara insatser på områdena boende, sysselsättning, arbete/arbetsrehabilitering, sociala färdigheter osv.
Till projektet anslås 20 miljoner kronor.
Utbildning för Case Managers
Det andra området är ett femårigt projekt för Case Managers för personer med psykisk sjukdom eller psykiska funktionshinder. Inom projektet skall det ges utbildning, handledning och genomförandestöd till Case Managers. Utbildningen vänder sig till anställda inom landstingspsykiatri och kommuner.
Case Managers har ibland också kallats vårdsamordnare, personlig utförare eller lots. En Case Managers typiska arbetsuppgifter är att ansvara för planering och uppföljning av insatser, säkerställa kontinuiteten i patientens kontakter, ha det samlade ansvaret för att behandling, stödinsatser och praktisk hjälp genomförs, vara ombudsman för personen och hjälpa denne att bevaka sina rättigheter samt att se till att personens nätverk samlas och används som resurs.
Case Managers kan vara ett komplement till den framgångsrika verksamhet med Personliga ombud för personer med psykiska funktionshinder, som bedrivs i kommunerna sedan år 2001.
Även till detta projekt anslås 20 miljoner kronor.
Kommentarer
Trackback