Debatt på MTV - Är knark bajs?
Onsdagen den 6 september kl 21.00 ventilerar tonåringar sina åsikter om knark under 44 minuter utan reklamavbrott på MTV.
- Är det lätt att få tag på narkotika?
- Hur vanligt är det att unga testar knark?
- Hör sex, drugs and rock n'roll ihop?
Det är några av de frågor som vädras i programmet "Är knark bajs?", som är ett initiativ från Mobilisering mot narkotika i samarbete med MTV.
Ylva, 19 år, och Arman, 16 år, är två av ungdomarna som deltar i programmet:
"Jag ville inte testa, men efter ett tag hade jag slut på argument, och provade. Men nu har jag testat själv och har egna argument. Det är bara skit," säger Ylva.
Arman saknar inte argument:
"Du bestämmer ju själv över din egen kropp och knarkar du är det bara du själv som far illa kanske du tänker. Men om det visar sig att det drabbar andra utanför din värld kanske du tänker annorlunda?"
De medverkande ungdomarna får diskutera sina åsikter om narkotika med utgångspunkt i de fyra kortfilmer på temat 'Det finns många anledningar att inte testa knark', som sänts under sommaren på MTV. MTV:s programledare Shire ställer frågor på teman som tillgång, grupptryck, skador och pekpinnar, och ungdomarna är överens om att narkotika är lätt att få tag i.
"Den här debatten har varit jättekul att göra eftersom att knark tas upp på ungdomarnas sätt. Man får en mycket bättre insikt i ungdomars erfarenhet av knark genom att lyssna på när dom debatterar istället för att höra vad vuxna tycker", säger Shire, VJ på MTV.
"Som världens största ungdomskanal har MTV självklart ett ansvar att diskutera sociala frågor som rör ungdomar. Knark är ett skrämmande inslag i svenska ungdomars liv och när vi fick chansen att jobba med Mobilisering mot narkotika och kampanjen Det finns många anledningar att inte testa knark hoppade vi på direkt," säger Elin Lundholm, programchef MTV Sverige.
"Jag tycker att det är viktigt att unga diskuterar narkotika i ett större sammanhang och utifrån sin egen verklighet," säger regeringens narkotikapolitiske samordnare Björn Fries.
"Ofta är tv-debatter styrda av representanter för olika mer eller mindre extrema organisationer och unga får komplettera den bild de ger. I den här MTV-debatten är det unga som har varken mer eller mindre kunskap om narkotika än sina jämnåriga som står för hela bilden."
Både inför och efter programmet fortsätter diskussionen på webbplatsen www.knarkärbajs.nu där man kan diskutera med andra unga i forum och ställa frågor till experter på narkotika.
Om kampanjen
Kampanjen 'Det finns många anledningar att inte testa knark' startade 2003 och är producerad av Futurniture. Tidigare delar av kampanjen har genomförts med gott resultat där mätningar visat att endast 3 procent av de tillfrågade ansåg att den inte hade avsedd effekt. I årets kampanj är målgruppen 16-18 åringar och syftet är att stärka ungas negativa inställning till narkotika genom att presentera nya argument i annorlunda format.
Fakta
Kortfilmerna "Det finns många anledningar att inte testa knark" har setts av mer än 1,4 miljoner unika tittare på MTV. När det gäller åldersgruppen 15-34 år har 27,3% tagit del av budskapet via MTV.
(Källa: Mediamätning i Skandinavien (MMS)
- Är det lätt att få tag på narkotika?
- Hur vanligt är det att unga testar knark?
- Hör sex, drugs and rock n'roll ihop?
Det är några av de frågor som vädras i programmet "Är knark bajs?", som är ett initiativ från Mobilisering mot narkotika i samarbete med MTV.
Ylva, 19 år, och Arman, 16 år, är två av ungdomarna som deltar i programmet:
"Jag ville inte testa, men efter ett tag hade jag slut på argument, och provade. Men nu har jag testat själv och har egna argument. Det är bara skit," säger Ylva.
Arman saknar inte argument:
"Du bestämmer ju själv över din egen kropp och knarkar du är det bara du själv som far illa kanske du tänker. Men om det visar sig att det drabbar andra utanför din värld kanske du tänker annorlunda?"
De medverkande ungdomarna får diskutera sina åsikter om narkotika med utgångspunkt i de fyra kortfilmer på temat 'Det finns många anledningar att inte testa knark', som sänts under sommaren på MTV. MTV:s programledare Shire ställer frågor på teman som tillgång, grupptryck, skador och pekpinnar, och ungdomarna är överens om att narkotika är lätt att få tag i.
"Den här debatten har varit jättekul att göra eftersom att knark tas upp på ungdomarnas sätt. Man får en mycket bättre insikt i ungdomars erfarenhet av knark genom att lyssna på när dom debatterar istället för att höra vad vuxna tycker", säger Shire, VJ på MTV.
"Som världens största ungdomskanal har MTV självklart ett ansvar att diskutera sociala frågor som rör ungdomar. Knark är ett skrämmande inslag i svenska ungdomars liv och när vi fick chansen att jobba med Mobilisering mot narkotika och kampanjen Det finns många anledningar att inte testa knark hoppade vi på direkt," säger Elin Lundholm, programchef MTV Sverige.
"Jag tycker att det är viktigt att unga diskuterar narkotika i ett större sammanhang och utifrån sin egen verklighet," säger regeringens narkotikapolitiske samordnare Björn Fries.
"Ofta är tv-debatter styrda av representanter för olika mer eller mindre extrema organisationer och unga får komplettera den bild de ger. I den här MTV-debatten är det unga som har varken mer eller mindre kunskap om narkotika än sina jämnåriga som står för hela bilden."
Både inför och efter programmet fortsätter diskussionen på webbplatsen www.knarkärbajs.nu där man kan diskutera med andra unga i forum och ställa frågor till experter på narkotika.
Om kampanjen
Kampanjen 'Det finns många anledningar att inte testa knark' startade 2003 och är producerad av Futurniture. Tidigare delar av kampanjen har genomförts med gott resultat där mätningar visat att endast 3 procent av de tillfrågade ansåg att den inte hade avsedd effekt. I årets kampanj är målgruppen 16-18 åringar och syftet är att stärka ungas negativa inställning till narkotika genom att presentera nya argument i annorlunda format.
Fakta
Kortfilmerna "Det finns många anledningar att inte testa knark" har setts av mer än 1,4 miljoner unika tittare på MTV. När det gäller åldersgruppen 15-34 år har 27,3% tagit del av budskapet via MTV.
(Källa: Mediamätning i Skandinavien (MMS)
Kommentarer
Trackback