Ny prevention - Dags för 'sociala äventyr'

I en ny avhandling vid Stockholms universitet hävdar sociologen Alexandra Bogren att människors och myndigheters uppfattning av alkohol- och drogkonsumtion präglas av stereotypa bilder av varför vi berusar oss och hur män respektive kvinnor reagerar på rusmedel.

”Min undersökning kan hjälpa oss att förstå varför ungdomar och kvinnor utsätts för en hårdare social kontroll när det gäller deras konsumtion av alkohol och till viss del även droger”, säger hon.

Mot bakgrund av de pågående förändringarna i både den svenska och den internationella rusmedelskulturen har Alexandra Bogren studerat svensk och till viss del även internationell rusmedelskultur genom att i fyra olika studier fokusera på de socialpolitiskt viktigaste grupperna - ungdomar och kvinnor.

En av studierna handlar om den svenska officiella drogpolitiska linjen. Utifrån texter riktade till tonårsföräldrar har hon granskat synen på ungdomar och deras konsumtion av alkohol och droger. Som motbild har hon, genom att besöka chattsidan P.S. Forum, även studerat hur ungdomarna själva ser på alkoholkonsumtion och berusning.

”Informationskampanjerna missar målet när de utgår ifrån att de enda skälen till att människor använder alkohol och droger är att de vill uppnå en inre lättnad och befrielse från det som är jobbigt. Mina studier av den officiella bilden och av ungdomars syn visar att denna ensidighet innebär en risk för att många inte känner sig berörda. De anledningar som ungdomar själva uppger till att de berusar sig är mer mångfacetterade än så. Många talar till exempel om att de dricker för att vara sociala och för att det är ett äventyr”, säger Alexandra Bogren.

Att ensidiga informationskampanjer missar målet om man tror att människor använder droger för att ”uppnå inre lättnad och befrielse från det som är jobbigt” kommer knappast som en nyhet. Inte heller uppgiften om att många dricker för att vara sociala eller för att ”det är ett äventyr” är speciellt uppseendeväckande. Vad som däremot är anmärkningsvärt är att preventiva insatser fortfarande mal på i samma gamla spår utan att utveckla effektiva metoder för att utveckla ’sociala äventyr’.

I det arbete MOTGIFT utfört på Gotland har det klart och tydligt visat sig att social gemenskap är oerhört väsentlig, men det har också visat sig att preventiva insatser ofta saknar den ’häftighetsfaktor’ som inte minst ungdomar söker efter i sina 'sociala äventyr'. I arbetet med att försöka få ungdomar att hålla sig borta från alkohol och narkotika är det viktigt att komma ihåg att vi marknadsför en idé – en idé om att det faktiskt går att överleva utan att supa sig berusad eller bli hög på knark. I det arbetet är det inte tillräckligt att producera informationsblad om drogers skadliga inverkan på människokroppen eller att kommunen eller någon frivilligorganisation erbjuder drogfria fester med jämna mellanrum. I modernt, drogpreventivt arbete måste idéerna marknadsföras med moderna medel, både när det gäller material och verksamhet.

Glöm inte bort att vi i det arbetet konkurrerar med det massiva utbud av aktiviteter med hög häftighetsfaktor som marknaden erbjuder!

Med detta som utgångspunkt planerar MOTGIFT Gotland inför det kommande året helt nya inslag för ’sociala äventyr’ där alkohol och narkotika spelar noll roll.

Du kommer inte att missa vad det handlar om när det är dags.

Läs också:
Mångmiljonbelopp går till regeringens kampanjer

Torgny Peterson  

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0