Utredningen om tillsynen inom socialtjänsten
Utredningen om tillsynen inom socialtjänsten har nu överlämnat två delbetänkanden, ’Ansvarsfull servering - fri från diskriminering’ och ’En bättre tillsyn av missbrukarvården’, till folkhälso- och socialtjänstminister Morgan Johansson.
Ansvarsfull servering - fri från diskriminering
För att motverka diskriminering i restauranger och barer föreslår utredningen att det vid upprepad diskriminering på grund av kön, etnisk tillhörighet, religion eller annan trosuppfattning, sexuell läggning eller funktionshinder ska vara möjligt att återkalla serveringstillstånd.
Utredningen föreslår att ett krav för att kunna beviljas serveringstillstånd ska vara att sökanden har genomgått en särskild tillståndsutbildning och har avlagt ett prov med godkänt resultat. De som i tillståndshavarens frånvaro ansvarar för serveringen av alkoholdrycker (serveringsansvariga) skall enligt utredningens förslag utöver nu gällande krav på lämplighet även ha fyllt 20 år och ha genomgått utbildning i ansvarsfull alkoholservering.
De utbildningar som utredningen föreslår ska också innehålla frågor om diskriminering, vilka regler som gäller och hur diskriminering kan motverkas. Det gäller även annan utbildning som vänder sig till övrig personal inom restaurangnäringen. Utredningen föreslår också att regeringen bör ge Rikspolisstyrelsen och länsstyrelserna i uppdrag att arbeta för en förbättrad tillsyn över ordningsvakter och bevakningsföretag.
Restauranger med serveringstillstånd ska enligt utredningens förslag vara skyldiga att utöva egen särskild tillsyn. Restaurangerna ska även utarbeta särskilda program där det t.ex. beskrivs hur personalen ska ges information om alkohollagens bestämmelser och vilka rutiner som ska tillämpas vid servering av alkohol. Utredningen föreslår även att Rikspolisstyrelsen bör få i uppdrag att införa utbildning i ansvarsfull alkoholhantering som en del av ordningsvaktsutbildningen.
Det arbete som påbörjats med utbildning i ansvarsfull alkoholservering enligt den s.k. STAD-modellen bör fortsätta. Statens folkhälsoinstitut och länsstyrelserna bör få i uppdrag att även fortsättningsvis arbeta för att sprida sådan utbildning.
Utöver permanent återkallande av serveringstillstånd, ska det även vara möjligt att återkalla serveringstillstånd under en viss begränsad tid, som längst en månad. Skäl för tidsbegränsad återkallelse kan t.ex. att man inte följer bestämmelserna i alkohollagen, att tillståndshavaren tillåter brottslig verksamhet på serveringsstället eller att upprepad diskriminering förekommit vid serveringsstället.
En bättre tillsyn av missbrukarvården
Utredningen har fått i uppdrag att analysera behovet av förstärkt tillsyn när det gäller tvångsvård för personer med missbruk. I betänkandet behandlas dock tillsynen över socialtjänstens arbete med personer med missbruk i ett bredare perspektiv.
Tillsynen över missbrukarvården måste förstärkas och en sådan förstärkning bör ske inom ramen för länsstyrelsernas och Socialstyrelsens nuvarande ansvar. Utredningen föreslår därför att länsstyrelserna och Socialstyrelsen tillförs ökade resurser som omfattar cirka 30 nya tjänster för tillsyn över missbrukarvården, för att åstadkomma en operativ och mer aktiv tillsyn inom missbruksområdet.
När det gäller tvångsvård av personer med missbruk finns det särskilda skäl för en mer omfattande tillsyn av enskilda ärenden än på andra områden inom socialtjänsten. Tillsyn av enskilda ärenden är en garanti för likabehandling och rättssäkerhet på ett område med "icke-beslut" som i flertalet fall inte kan överklagas. För att markera att tillsynen ska ha fokus på pågående ärenden och inte begränsas till granskning av ärenden i efterhand föreslår utredningen att länsstyrelsernas tillsynsuppdrag avseende tvångsvård enligt LVM och LVU förtydligas genom ett tillägg i Socialtjänstlagen.
De åtgärder som vidtagits inom ramen för Ett kontrakt för livet för att förstärka vårdinnehållet i LVM-vården och förbättra eftervården bör enligt utredningens förslag bli en del av den ordinarie missbrukarvården.
Utredningen förslår vidare att en kartläggning av kommunernas missbrukarvård genomförs för att skapa ett kunskapsunderlag för vidareutveckling av socialtjänstens missbrukarvård. För att förbättra möjligheterna att genomföra en effektiv och bra tillsyn krävs också en förbättrad och utbyggd statistik inom missbruksområdet.
Kunskaperna om hur LVM/LVU ska tillämpas måste öka både hos dem som inom socialtjänsten arbetar med sådana frågor och hos kommunala beslutsfattare och utredningen föreslår därför att Socialstyrelsen får i uppdrag att sprida kunskap om hur LVM/LVU ska tillämpas.
Läs också:
SOU 2006:56 Ansvarsfull servering - fri från diskriminering
SOU 2006:57 En bättre tillsyn av missbrukarvården
Ansvarsfull servering - fri från diskriminering
För att motverka diskriminering i restauranger och barer föreslår utredningen att det vid upprepad diskriminering på grund av kön, etnisk tillhörighet, religion eller annan trosuppfattning, sexuell läggning eller funktionshinder ska vara möjligt att återkalla serveringstillstånd.
Utredningen föreslår att ett krav för att kunna beviljas serveringstillstånd ska vara att sökanden har genomgått en särskild tillståndsutbildning och har avlagt ett prov med godkänt resultat. De som i tillståndshavarens frånvaro ansvarar för serveringen av alkoholdrycker (serveringsansvariga) skall enligt utredningens förslag utöver nu gällande krav på lämplighet även ha fyllt 20 år och ha genomgått utbildning i ansvarsfull alkoholservering.
De utbildningar som utredningen föreslår ska också innehålla frågor om diskriminering, vilka regler som gäller och hur diskriminering kan motverkas. Det gäller även annan utbildning som vänder sig till övrig personal inom restaurangnäringen. Utredningen föreslår också att regeringen bör ge Rikspolisstyrelsen och länsstyrelserna i uppdrag att arbeta för en förbättrad tillsyn över ordningsvakter och bevakningsföretag.
Restauranger med serveringstillstånd ska enligt utredningens förslag vara skyldiga att utöva egen särskild tillsyn. Restaurangerna ska även utarbeta särskilda program där det t.ex. beskrivs hur personalen ska ges information om alkohollagens bestämmelser och vilka rutiner som ska tillämpas vid servering av alkohol. Utredningen föreslår även att Rikspolisstyrelsen bör få i uppdrag att införa utbildning i ansvarsfull alkoholhantering som en del av ordningsvaktsutbildningen.
Det arbete som påbörjats med utbildning i ansvarsfull alkoholservering enligt den s.k. STAD-modellen bör fortsätta. Statens folkhälsoinstitut och länsstyrelserna bör få i uppdrag att även fortsättningsvis arbeta för att sprida sådan utbildning.
Utöver permanent återkallande av serveringstillstånd, ska det även vara möjligt att återkalla serveringstillstånd under en viss begränsad tid, som längst en månad. Skäl för tidsbegränsad återkallelse kan t.ex. att man inte följer bestämmelserna i alkohollagen, att tillståndshavaren tillåter brottslig verksamhet på serveringsstället eller att upprepad diskriminering förekommit vid serveringsstället.
En bättre tillsyn av missbrukarvården
Utredningen har fått i uppdrag att analysera behovet av förstärkt tillsyn när det gäller tvångsvård för personer med missbruk. I betänkandet behandlas dock tillsynen över socialtjänstens arbete med personer med missbruk i ett bredare perspektiv.
Tillsynen över missbrukarvården måste förstärkas och en sådan förstärkning bör ske inom ramen för länsstyrelsernas och Socialstyrelsens nuvarande ansvar. Utredningen föreslår därför att länsstyrelserna och Socialstyrelsen tillförs ökade resurser som omfattar cirka 30 nya tjänster för tillsyn över missbrukarvården, för att åstadkomma en operativ och mer aktiv tillsyn inom missbruksområdet.
När det gäller tvångsvård av personer med missbruk finns det särskilda skäl för en mer omfattande tillsyn av enskilda ärenden än på andra områden inom socialtjänsten. Tillsyn av enskilda ärenden är en garanti för likabehandling och rättssäkerhet på ett område med "icke-beslut" som i flertalet fall inte kan överklagas. För att markera att tillsynen ska ha fokus på pågående ärenden och inte begränsas till granskning av ärenden i efterhand föreslår utredningen att länsstyrelsernas tillsynsuppdrag avseende tvångsvård enligt LVM och LVU förtydligas genom ett tillägg i Socialtjänstlagen.
De åtgärder som vidtagits inom ramen för Ett kontrakt för livet för att förstärka vårdinnehållet i LVM-vården och förbättra eftervården bör enligt utredningens förslag bli en del av den ordinarie missbrukarvården.
Utredningen förslår vidare att en kartläggning av kommunernas missbrukarvård genomförs för att skapa ett kunskapsunderlag för vidareutveckling av socialtjänstens missbrukarvård. För att förbättra möjligheterna att genomföra en effektiv och bra tillsyn krävs också en förbättrad och utbyggd statistik inom missbruksområdet.
Kunskaperna om hur LVM/LVU ska tillämpas måste öka både hos dem som inom socialtjänsten arbetar med sådana frågor och hos kommunala beslutsfattare och utredningen föreslår därför att Socialstyrelsen får i uppdrag att sprida kunskap om hur LVM/LVU ska tillämpas.
Läs också:
SOU 2006:56 Ansvarsfull servering - fri från diskriminering
SOU 2006:57 En bättre tillsyn av missbrukarvården
Kommentarer
Trackback