Polisen i botten

Svenskt Kvalitetsindex har nu presenterat de kundnöjdhetsundersökningar som gjordes under förra året. Underlaget utgörs av intervjuer med över 60 000 personer i åldrarna 18-79 år. I undersökningen har 34 branscher rankats.

Polisen hamnar på sista plats i rankinglistan enligt kundnöjdhet 2005. Flest nöjda kunder har privattandläkarna och den privata öppenvården med ett 'nöjdhetsvärde' på 78,8 respektive 74,0 för 2005.

Längst ned på listan hamnar polisen med ett 'nöjdhetsvärde' på polisens brottsbekämpande arbete på 49,4. Om man ser på utvecklingen från 2003 till 2005 så har 'nöjdhetsvärdet' för polisen minskat från 52,2 år 2003, via 51,7 år 2004 till 49,4 år 2005.

Enligt Svenskt Kvalitetsindex är en skillnad på ungefär en enhet eller mer statistiskt säkerställd på branschnivå.

Detta innebär i klartext att allmänheten blivit mindre nöjd med polisens brottsbekämpning under de senaste åren - ett faktum som måste tas på allvar.

Att skälla på den enskilde polismannen är vare sig rättvist eller adekvat. I den hierarkiska organisation som kännetecknar polisen måste uppmärksamheten riktas åt annat håll.

Inför valet i år är det dags att på allvar diskutera polisens organisationsstruktur med, på många håll, allt för stora myndigheter; brister i ledarskapet på flera nivåer vid polismyndigheterna, antalet poliser och prioriteringarna för det polisiära arbetet.

Svenskt kvalitetsindex hittar den intresserade på adressen http://www.kvalitetsindex.se/

Läs mer:
Ordningspolisen har givit upp
http://svt.se/svt/jsp/Crosslink.jsp?d=22620&a=388290
Skrivbordspoliser http://www.polistidningen.org/start/article.cfm?Art_ID=313

Torgny Peterson



Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0