Läkemedelsföretag lanserar kampanj för att locka fler patienter att röka marijuana

Att flera läkemedelsföretag är beredda att göra näst intill vad som helst för att locka fler kunder att använda deras produkter är ingen överraskning och kan med fördel jämföras med tobaksindustrins försök att locka till sig rökare.

Det kanadensiska läkemedelsföretaget Cannasat Therapeutics Inc, vars ordförande är TV-magnaten Moses Znaimer, drar nu igång en kampanj för att locka till sig fler patienter för att röka deras ’medicin’.
Om man kastar ett öga på styrelsen för Cannasat konstaterar man enkelt att endast en person har någon anknytning till sjukvård. Ett annat ögonkast på vilka som utgör företagets rådgivare visar att en av de mest välkända förespråkarna för legalisering av cannabis, Lester Grinspoon, finns med i gänget av rådgivare.

Intressant i sammanhanget är att Cannasat också har intressen i Prairie Plant Systems, som är den kanadensiska regeringens enda licensierade odlare och distributör av marijuana.

De närmaste veckorna kommer Cannasat att placera annonser i olika tidningar för att berätta att potentiella patienter kan få marijuana från Health Canada. Men Health Canada är inte förtjusta i tilltaget och deltar inte i försöket att få fler patienter att röka marijuana. Men, som sagt, det finns läkemedelsföretag som inte drar sig för att försöka fylla sina redan välfyllda penningpåsar.

Det kanadensiska ’legala’ marijuanaprogrammet har för närvarande strax över 1300 deltagare.

Torgny Peterson

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0