Ska vi ha narkotikatest på barn under 15 år?

Efter en interpellation av riksdagsmannen Peter Althin (fp) om narkotikatest på barn under 15 år har justitieminister Tomas Bodström lämnat sitt svar.

Peter Althin undrade i sin fråga:
Kriminalitet och drogmissbruk har ett tydligt samband. I dag är det svårt att ge ett barn under 15 år tidig hjälp när det finns misstanke om narkotikamissbruk. En stödinsats från samhället försvåras av de gällande reglerna om förbud mot kroppsbesiktning. Urin- och blodprovstagning får inte göras och därmed kan inga åtgärder vidtas förrän missbruket är uppenbart. Följden blir att socialtjänsten kopplas in först när narkotikamissbruket har pågått under en längre tid. Den personliga integriteten ska givetvis värnas, men inte till priset av mänskligt lidande.
De bestämmelser som reglerar tvångsmedelsanvändning mot barn är alltför restriktiva och leder till att hjälpinsatser sätts in sent – ibland för sent. Om vi på allvar vill hjälpa de barn som börjat hamna snett måste samhället gripa in tidigare och behandling och rehabilitering inledas snabbare än vad som är fallet i dag. I många fall väntar socialtjänsten för länge innan man griper in. Dessutom vill socialtjänsten göra så få omhändertaganden som möjligt och arbetar därför i det längsta för öppna vårdformer. Tyvärr är det inte alltid öppenvård som är det bästa alternativet när barn missbrukar droger.
Med anledning av det ovanstående vill jag fråga ministern:
Vilka åtgärder avser ministern att vidta för att möjliggöra provtagning på barn under 15 år, när narkotikamissbruk misstänks?”

Thomas Bodström har svarat:
Peter Althin har frågat mig vilka åtgärder jag avser att vidta för att möjliggöra provtagning på barn under 15 år när narkotikamissbruk misstänks. 
 
Jag vill inledningsvis framhålla att åtgärder mot ungdomsbrottslighet är en av mina mest prioriterade frågor. Situationen för barn som begår brott före 15 års ålder kräver särskilda åtgärder. Regeringen avser att nästa vår lämna en proposition till riksdagen om insatser för unga lagöverträdare. Jag anser att det är mycket angeläget att det sätts in tidiga och tydliga åtgärder mot barn och ungdomar som hamnar snett i samhället. Det krävs en mängd åtgärder från insatser i utsatta områden till individuella handlingsplaner och mentorskap. Därför kommer regeringen att lämna ett antal förslag för att förebygga, upptäcka och behandla brottsligheten bland barn och ungdomar som ännu inte nått straffmyndighetsåldern.
 
Vi vet att brottsligheten finns bland de mycket unga och det är viktigt att detta kan upptäckas tidigt så att adekvata vårdinsatser kan sättas in. Nyttan av att tidigt upptäcka brottslighet och missbruk måste dock ständigt vägas mot den kränkning som den unge kan uppleva genom en kroppsbesiktning. Kroppsbesiktning på barn är särskilt känsligt. Om det föreligger misstanke om att ett barn under 15 år missbrukar narkotika ska detta leda till åtgärder från samhällets sida, oavsett om något drogtest föreligger eller inte. 
 
Mot denna bakgrund ser jag svårigheter när det gäller att möjliggöra provtagning på barn under 15 år. Självfallet är integritetsaspekter av särskilt stor betydelse när frågor som dessa prövas framöver. Jag vill dessutom tydligt framhålla att jag inte anser att en sänkning av straffmyndighetsåldern, som vissa partier föreslagit, skulle vara en lösning för barn som begår brott.” 

Vad tycker du? Ska vi drogtesta barn under 15 år - varför? varför inte?


Kommentarer
Postat av: Anonym

Absolut, allt för att stoppa missbruket i tid och med det mänskligt lidande.

2005-11-26 @ 13:01:22
Postat av: Mats Eriksson

Jag tycker att det är lika självklart med urinprov om man misstänker att det finns droger i skolan som om det gällde en smittsam sjukdom. Jag menar INGEN skulle väl protestera om det blev "tvång" på undersökningar pga av att man vill förhindra spridning av en en smittsam sjukdom!?

Understående är ett utdrag från en diskussion jag hade med en drogliberal för ett bra tag sen och som jag tycker visar kortfattat och bra hur diskussionen ser ut:
P36
Söndag 24:e april 2005, kl 21:36

Självklart är det viktigt att se till att barn inte tar droger, men detta med random-prover på icke-misstänkta tycker jag är en skrämmande stor integritetskränkning. Jag tror inte heller att barnen skulle fara gott av att bli tvingade lämna urin och blodtester som brotslingar, i en så låg ålder tror jag att det kan bli lätt att man påverkas börjar identifiera sig som en brottsling om andra (inte minst polisen) gjör det. Dessutom skulle det vara en omöjlighet att ens testa en bråkdel av eleverna, och med polisens smala resurser tror jag inte det skulle vara värt det. Bättre att gå efter riktiga kriminella, något som de knappt verkar ha råd att göra idag..

---

mats_eriksson P43
För min del är det lika självklart och bra som att man testar för sjukdomar för att förhindra smittspridning! Spridandet av drogmissbruket är lika allvarligt och lika viktigt att hindra och förebygga som vilken sjukdom som helst!
Är det integritetskränkande att ta prover när det finns risk för smittsamma sjukdomar? Nej det är det naturligtvis inte, det bra, lika är det vad gäller droger, det handlar om att upptäcka och hjälpa i bägge fallen!
MvhME

---

P36
Jag kan förstå hur du tänker, och håller delvis med. Det är oerhört viktigt att hjälpa barn som fastnat i ett missbruk. Jag är bara inte säker på att detta är rätt metod för att göra det. Att bli testad för narkotika kan vara en oerhört stor kränkning för folk som inte sysslar med det. Det är inte riktigt gämförbart med sjukdommar, efterssom sjuka inte är något så pass oaccepterat och avskytt i samhället som narkomaner. Sen finns det ju inte heller den ringaste möjlighet för polisen att testa ens en bråkdel av de elever som finns i sverige, vilket inte skulle göra mycket mer nytta än att ge en fingervisning om hur utbrett missbruket är. (någon som känner till någon ordentlig undersökning av hur stor andel av barnen i denna åldern som sysslar med narkotika?). Att testa de som misstänks för brott är imho en helt annan sak.

---

mats_eriksson P43
Det är väl iofs "bara" ett attitydproblem, det kan ju anses vara "kränkande"att bli misstänkt smittspridare av sjukdom också. Jag tycker man är skyldig att undersöka för att förhindra spridandet och för att överhuvudtaget kunna åtgärda i bägge fallen, man kan ju inte åtgärda nåt man inte vet!

MvhME /

Postat av: Stefan Kangas

Mycket svår fråga, faktiskt. Jag menar egentligen att det är fel väg att gå - att jaga ungdomar. Om det gått så snett för en person att skolan misstänker att en elev har ett narkotikamissbruk är ett drogtest knappast det eleven behöver. Ofta skiter ju skolan blanka fan i vilket fram tills dess att man gör någonting olagligt, något jag som "problembarn" och medberoende med en missbrukande förälder har personlig erfarenhet av. Det jag behövde (och fick, annars hade jag inte varit här idag) var egentligen vägledning från någon vuxen som brydde sig och faktiskt visste hur det var. Inte en massa repressalier från lärare, rektorer socialtjänst och polis. Alla dom sakerna gjorde snarare att jag mer identifierade mig med och såg upp till kriminella och en sån livstid, och blev mer hatisk till samhället. Det är mina personliga erfarenheter, och som sådana knappast tillräckliga att bygga politik på, men likväl viktiga. Alltså - inte mer kontroll och mer repressalier, utan mer omtake från samhällets sida. Det är två helt olika saker. Socialtjänst, inte polis. Lärare ska bry sig även innan det gått åt helvete. Och en annan viktig poäng är: Sluta lita så förbannat mycket på föräldrarna! För "strulpellar" har mycket ofta föräldrar som är totalt oförmögna att hjälpa sitt barn. Jag vill se en skola som lyssnar mer på, och litar på, eleven, utan att för den skull gå runt som blinda får med skygglappar.

Well, det var mjukislinjen. Jag har ännu inte bestämt mig för om jag tycker att den är naiv eller inte, men jag kan ändå tycka att drogtester känns som första hjälpen på ett sjukdomssymptom och inte angrepp på själva sjukdomen.

2005-11-26 @ 18:55:21
Postat av: Mats Eriksson

"drogtester känns som första hjälpen på ett sjukdomssymptom och inte angrepp på själva sjukdomen."
"Lärare ska bry sig även innan det gått åt helvete"

Visst du har helt rätt, men var ligger motsättningen egentligen? Självklart skall man inte endast ha drogtester!
För egen och min omgivnings del(och i synnerhet för alla sedan länge döda vänner) hade det varit utmärkt om jag inte kunnat manipulera och dölja mitt missbruk i ungdomsåren och blivit "vägledd" på bättre vägar så tidigt som möjligt, helst redan efter första holken!
Jag har även talat med en hel del sk socbarn som tycker att urinprov är ett stöd(ungefär som antabus för alkoholister).
Men självklart det du tar upp det förebyggande är och förblir det viktigaste av allt.
Det bästa är om ungdomar inte ens tänker tanken och inte lyssnar på grund av de vet fakta när någon säger "det är inte så farligt" och framför allt inte ens känner något behov av sinnesförändrande droger!

Men så länge vi har politiker som hellre sänker skatten och ser människor som en utgift och inte en investering så .... utan resurser är det inte mycket t ex skolan kan göra överhuvudtaget!

MvhME/Mats

2005-12-01 @ 10:03:58
Postat av: Inger Paulsson

Jag tycker det är logiskt att inte polisen får drogtesta barn under 15 år eftersom deras tester syftar till att beivra brott och barnen inte är straffmyndiga. Om skola, föräldrar och andra som finns runt den unge har ett nära samarbete borde drogexperiment gå att avslöja tidigt och det är rimligt att föräldrar ska ha rätt att få ett drogtest utfört på sitt barn. Jag vet föräldrar som har tagit med sig sin son till vårdcentral som vägrade. Förstår inte varför det skulle vara mer kränkande att sjukvården tar ett drogtest äm att man undersöker om det finns socker i urinen om föräldrarna ber om en sådan undersökning.

2005-12-03 @ 23:30:23

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0