Kampanj mot cannabisindustrin: Om förändrad strategisk smugglingsbild (Del II)
Cannabiskampanjen
Cannabisbekämpning-hasch och marijuana i fokus är titeln på den omfattande presentation om cannabis som Johan Nilsson från Rikskriminalpolisen presenterade vid SNPFs (Svenska Narkotikapolisföreningen) 21:a utbildningskonferens och årsmöte i Örebro 4-6 maj. Johan Nilsson intervjuades för övrigt i radioprogrammet ReageraMera onsdag 9 maj.
I ett antal inlägg återger jag stora delar av Johan Nilssons presentation, som ger viktig information om cannabisproblemets omfattning, det svenska cannabisprojektet, trender och tendenser.
När det gäller smugglingen av hasch från Marocko kan vi idag notera en strategisk förändrad smugglingsbild.
Förändringen, som primärt beror på det effektiva SIVE (Sistema Integrado de Vigilancia Exterior)-systemet, har resulterat i en strategisk smugglingsbild som påminner om hur det såg ut för cirka tio år sedan, med vissa undantag.
SIVE-systemet är ett mycket avancerat övervakningssystem bestående av en mängd olika komponenter som sammantaget bidragit till en kraftig minskning av användningen av snabbgående båtar till den spanska solkusten och därmed också en övergång, eller tillbakagång om man så vill, till tidigare smugglingsmetoder.
Sålunda göms nu mycket av det hasch som smugglas från Marocko i godstransporter, t ex bland grönsaker och möbler. Mindre båtar, segelbåtar och större motorbåtar är också engagerade i den smugglingsverksamhet som resulterar i omfattande införsel till bland annat Portugal, Spanien, Frankrike, Holland och sedan vidare till de nordiska länderna.
Hollands betydelse som bas för flera smugglingsnätverk har ökat i betydelse under senare tid och här finns också flera marockanska och baltiska nätverk. Containertrafiken till Holland, möjligen också till Belgien, är också av intresse i sammanhanget.
Smugglingsprofiler och distributionskedjor är komplexa och hänger samman. Den vanligaste smugglingen i Europa sker med hjälp av båtar, lastbilar, i godstransporter och i containrar. På grund av den mångfald smugglingsmetoder som används bör polis och tull försöka inrikta arbetet på en ännu bredare front och inkludera, utöver resandetrafiken till Sverige, segelbåtar, fartyg, containertrafik, timmerfartyg mm.
Hur ser då smugglingen ut? Det finns mycket att säga om detta och här är några exempel:
* När det gäller smuggling med hjälp av personbilar handlar det oftast om 40-80 kg.
* De som smugglar ägnar sig bland annat åt motspaning av tullens kontrollstationer för att försöka utröna arbetstider och bemanning
* Helgnätterna betraktas som strategiskt viktiga för att smuggla narkotika till Sverige. Lördagsnätter anses mest lämpliga.
* I den mån lastbilar används för smuggling anses båttransporter vara bäst då smugglarna vill undvika Öresundsbron.
* Täcklaster används i transporter avsedda för smuggling. Täcklasterna består oftast av billiga handelsevaror, t ex blommor och, med viss förkärlek, grönsaker.
Nästa avsnitt: Om kriminella nätverk och cannabismarknaden.
Läs också föregående delar:
Kampanj mot cannabisindustrin
Kampanj mot cannabisindustrin: Spännvidden i cannabisproblematiken (Del I)
Torgny Peterson
Kommentarer
Trackback