Cannabisdebatt i Norge


Igår, 10 november, arrangerade Fagrådet innen Rusfeltet i Norge en konferens om cannabis under rubriken Cannabis and health - What do we know and what should we do?


Ett antal inhemska och tillresta forskare talade om olika aspekter av cannabisproblemet och den norske riksåklagaren, riksadvokaten Tor-Aksel Busch, talade på temat The Norwegian judicial policy on cannabis -time for a change?


Idag slås riksadvokatens anförande upp stort i norska media. Läser man dagens norska Aftenposten får man intrycket att riksadvokaten skulle ställa sig positiv till en legalisering av cannabis. Med anledning av Aftenpostens beskrivning har riksadvokaten, Tor-Aksel Busch, gjort följande uttalande som också tillställts Aftenposten.

  

INNLEGG

riksadvokat Tor-Aksel Busch 


Mandag 10. november d.å. hadde jeg gleden av å delta ved en viktig narkotikakonferanse i Oslo. Aftenposten var også til stede, og i et referat i morgenutgaven dagen etter skapes det et feilaktig inntrykk av at jeg ønsker cannabisbruk legalisert. Oppgitthet over oppslaget erstattet gleden ved konferansen. 


Jeg har ikke gitt uttrykk for at man med dagens lovgivning "kriminaliserer en for stor gruppe", ei heller at det er et "sentralt ankepunkt at politi og påtalemyndighet bruker store ressurser på å oppklare og straffeforfølge små narkotikasaker."  


Utgangspunktet for Aftenpostens oppslag var et foredrag jeg holdt med tittel "Cannabis og reaktive tiltak - behov for forandring?" Det fører for langt å gjenta hovedpunktene i foredraget, men pga. avisens feilaktige og ufullstendige referat må følgende presiseres:  


1.Fremragende forskere etterlyser en bredere og mer omfattende debatt om legalisering av cannabisbruk. Jeg hilser denne debatten velkommen. En positiv tilnærming til dette spørsmål gir som kjent ikke grunnlag for å slutte noe om konklusjonene.


2.I foredraget gav jeg krystallklart uttrykk for at cannabisbruk og besittelse av små kvanta fortsatt bør være straffbart. Dette ble nærmere begrunnet uten at Aftenposten fant argumentene verdt å gjengi. Sentralt hos meg står bl.a. det såkalte skadefølgeprinsippet og at kriminalisering er viktig for å markere grenser, særlig for ungdom. Jeg påpekte også det paradoks at forskere som nå bedre enn tidligere kan dokumentere hvor farlig hasjisj er, tydeligere gjør seg til talsmenn for legalisering.


3.Jeg anga to hovedmål for politiets reaktive tiltak: a) hindre nyrekruttering og b) passivisere omsettere. Aftenpostens oppslag kan foranledige at politiets ledere nå nedprioriterer narkotikainnsatsen. Det er det intet grunnlag for i den faktiske situasjon, dessverre. Det understrekes at Riksadvokatembetets prioriteringer og direktiver ligger fast.


For ordens skyld nevnes at Aftenpostens journalist har misoppfattet enkelte av de statistiske opplysninger jeg kom med i foredraget, bl.a. er påtaleavgjørelser blitt til dommer og alle domfelte som fikk ubetinget fengsel i Norge i 2007 er blitt til "narkodømte". 


Jeg er av den oppfatning at påtalemyndigheten bør delta i det offentlige ordskiftet om sentrale strafferettslige spørsmål. Aftenpostens oppslag reiser (igjen) spørsmål om mulighetene for å nå fram med vårt budskap.


radioprogrammet ReageraMera torsdag 11 november 14.00-15.00 medverkar bland annat Tor-Aksel Busch. Missa inte det programmet.


Torgny Peterson


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0