Förslag om omreglering av apoteksmarknaden
Apoteksmarknadsutredningen, med Lars Reje som utredare, överlämnade idag sitt huvudbetänkande Omreglering av apoteksmarknaden (SOU 2008:4) till socialminister Göran Hägglund.
Erfarenheter av tidigare regelreformeringar av marknader visar att det är svårt att förutse effekterna i alla led av en nyordning. Effektiviteten i föreslagna regleringar, etablering av ny praxis, aktörernas antal och agerande kan överblickas i sin helhet först en tid efter att omregleringen trätt ikraft. Utredningen föreslår därför att en oberoende utvärderingsprocess etableras. Sammanfattningsvis grundas utredningens förslag på att så långt som möjligt bygga på tidigare systematiska utvecklingssteg rörande apoteksväsendet och att inte ändra det som bedöms fungera i en omreglerad miljö. Där en nyordning behöver introduceras lämnas förslag som grundas på evidens där sådan finns. Utredningen kallar detta en försiktighetsprincip. En konsekvens av ovanstående är att Apoteket AB åläggs övergångsansvar för vissa funktioner, exempelvis service i glesbygd.
Apoteket AB har idag ensamrätt att bedriva detaljhandel med läkemedel till konsument. Utredningen föreslår att även andra aktörer ska kunna bedriva detaljhandel med läkemedel till konsument. Näringsidkare som har för avsikt att bedriva detaljhandel med läkemedel ska enligt utredningens förslag vända sig till Läkemedelsverket för att få tillstånd till verksamheten. Ett sådant tillstånd ska gälla tills vidare och innebära en generell rätt att bedriva detaljhandel med läkemedel. Inför öppnandet av ett apotek ska en anmälan göras till Läkemedelsverket med uppgift bland annat om var apoteket ska finnas.
Enligt utredningens förslag ska inte läkemedelstillverkare, innehavare av försäljningsgodkännande för ett läkemedel eller förskrivare kunna beviljas tillstånd.
Den som ansöker om tillstånd att bedriva detaljhandel med läkemedel behöver inte själv ha farmacevtisk kompetens. Däremot ska det alltid finnas farmacevtisk personal på apoteken under öppethållande och alla apoteken ska till sitt förfogande ha en läkemedelsansvarig som ska ansvara för att verksamheten uppfyller de krav som ska gälla för försäljning och hantering av läkemedel.
I utredningens förslag till ny lag om handel med läkemedel med mera uppställs ytterligare ett antal krav som varje apotek ska följa, bland annat krav angående apotekslokalernas utformning och apotekens skyldighet att tillhandahålla samtliga förordnade läkemedel.
Den IT-infrastruktur som Apoteket AB idag ansvarar för ska, enligt utredningens förslag, separeras från Apoteket AB och placeras i ett nyinrättat helägt statligt bolag, Apotekens Servicebolag AB. Det innebär att det nyinrättade bolaget ska ta över ansvaret för bland annat receptregistret, högkostnadsdatabasen och receptbrevlådan för elektroniska recept. Varje apotek ska ha sådan teknisk utrustning att de momentant på elektronisk väg kan lämna och ta emot uppgifter som de behöver bland annat i samband med receptexpediering.
Utredningen lämnar även förslag om hur vissa tjänster som Apoteket AB idag utför ska tillgodoses och säkerställas på en omreglerad marknad, bland annat föreslår utredningen att Giftinformationscentralen inte längre ska drivas av Apoteket AB utan istället drivas i aktiebolagsform som ett dotterbolag till SOS Alarm Sverige AB.
Apoteken ska över hela landet tillämpa enhetliga priser på läkemedel som ingår i läkemedelsförmånerna. Apoteken ska inte få lämna rabatter på dessa priser eller egenavgifterna till konsumenten. För receptfria läkemedel som inte ingår i läkemedelsförmånerna ska prissättningen som idag vara fri och det uppställs inte krav på enhetlig prissättning.
Utredningens förslag avseende prissättning av läkemedel på en omreglerad marknad innebär dels att några av de centrala hörnstenarna i dagens prismodell överförs oförändrade in i en omreglerad marknad, dels att vissa nya centrala mekanismer införs.
Flera internationella studier pekar på värdet i att ge apoteken ett mandat att utgöra en kommersiell motkraft till läkemedelsindustrin och få förhandla om sina inköpspriser.
Utredningens förslag innebär att apoteken tillåts förhandla om sina inköpspriser, vilket främst kommer att ha effekt på läkemedel som är utbytbara, det vill säga läkemedel med stabil generisk konkurrens och parallellimport. En del av den större handelsmarginal som blir resultatet av apotekens rätt att förhandla om inköpspriser ska föras framåt mot det allmänna och konsumenten genom lägre läkemedelspriser och/eller justeringar av apotekens ersättningar. Prisbildningen ska vara transparent genom obligatorisk inrapportering av tillverkarnas priser.
Läkemedelsförmånsnämnden (LFN) ska även i fortsättningen besluta om vilka läkemedel som ska ingå i läkemedelsförmånerna och fastställa försäljningspris för dessa. Andra områden som lämnas oförändrade är landstingens kostnadsansvar. Dagens kostnads/nyttovärderingsprincip för prissättning av läkemedel med patent, tillhandahållandeskyldigheten av förskrivna läkemedel bibehålls liksom möjligheten till generisk substitution och krav på byte till billigare parallellimporterat läkemedel när sådant finns. Högkostnadsskyddets konstruktion lämnas oförändrad.
För generiska (utbytbara) läkemedel föreslås en prismodell som innebär att i omregleringens första skede, när en ny apoteksmarknad håller på att etableras, sker prissättning med hänsyn till samhällets behov av säkerhet vad gäller kontroll av totalkostnaden. Nuvarande marknadsplats byts mot en förmånsprismodell för utbytesgrupper. Priserna på generika sänks i stället med i förväg fastställda procentsatser. I ett andra steg när den nya apoteksmarknaden är etablerad anser utredningen att en mer dynamisk prissättning ska introduceras.
Apoteken ersätts med en fast ersättning per expedition och en fast årlig basersättning. Därmed skapas ett neutralt ersättningssystem oavsett läkemedlens pris.
Utredningen bedömer att förslagen leder till en bruttobesparing om 110 miljoner kronor år 2009 och 190 miljoner kronor år 2010. Samtidigt ökar kostnaderna för styrning och kontroll med 10-20 miljoner kronor per år.
Lagändringarna föreslås träda i kraft den 1 januari 2009.
Utredningen fortsätter sitt arbete med återstående frågor, bland annat ska utredningen den 1 april 2008 lämna förslag som möjliggör försäljning av vissa receptfria läkemedel på andra platser än apotek.
Läs också:
Omreglering av apoteksmarknaden Del 1, SOU 2008:4 (pdf 2,9 MB)
Omreglering av apoteksmarknaden Del 2, SOU 2008:4 (pdf 2,9 MB)