Tre som dog i trafikolyckor hade använt cannabis

I Nya Zeeland rapporterar media om tre trafikolyckor med dödlig utgång där offren i samtliga fall använt cannabis före olyckstillfället och i ett fall både alkohol och cannabis.


Läs också :

Cannabis a factor in three car fatalities


Torgny Peterson


Kommentarer
Postat av: Hemulen

Vad är syftet med att rapportera om en trafikolyckor på andra sidan jordklotet? Är det att för att visa på att man inte ska använda droger och köra bil så är väl de flesta redan överens om den saken... Jag menar att ska du rapportera om alla trafikolyckor där droger varit inblandade över hela världen så blir det ju säkert hundratals om dagen så varför just denna?

2007-09-14 @ 19:31:06
URL: http://blogg.aftonbladet.se/17819/
Postat av: Hemulen

Har Australien större problem med drogade förare (inkl. alkohol) i trafiken än tex Sverige? Är det i så fall kopplat till att cannabis är vanligare än i Sverige? Eller syftar du enbart på cannabis-drogade förare i trafiken?
Jag tycker att frågan om nykterhet i trafiken är mycket viktig och det är för de flesta självklart att inga droger ska användas på sätt som framkallar onödiga risker. Däremot har jag svårt att tro att cannabis skulle vara farligare i trafiksammanhang än alkohol. Tex så är alkoholpåverkade benägna att ta större risker medan cannabispåverkade blir försiktigare och förhoppningsvis oftare avstår från att köra bil. Därför skulle det finnas positiva effekter för trafiksäkerheten om det var möjligt att styra över en del av alkoholkonsumtionen i samhället till cannabiskonsumtion. Det förutsätter naturligtvis att den totala droganvändningen inte ökar.

2007-09-15 @ 09:14:25
Postat av: Torgny Peterson

Ditt förslag om att styra över en del av alkoholkonsumtionen till konsumtion av cannabis skulle förmodligen inte få något seriöst trafikpolitiskt stöd. Alternativet är inte mindre alkohol och mer cannabis i trafiken. Alternativet är ingen alkohol respektive ingen cannabis i trafiken.

2007-09-15 @ 12:18:36
Postat av: Hemulen

Jag tror inte du förstod vad jag menade. För säkerhets skull skrev jag i bägge inläggen att droger och trafik inte hör ihop alls, vill bara förtydliga det igen!
Oavsett vad vi tycker så finns både alkoholkonsumtion och cannabiskonsumtion i världen, tyvärr kommer det därmed också alltid att finnas i trafiken. Eftersom det redan är förbjudet att köra bil och använda droger kan vi ju inte gärna förbjuda det en gång till och hoppas att vi blir av med problemet. Istället får vi hitta andra vägar och då börjar det med att förstå orsakerna till att vissa människor väljer att köra berusade.
Vad jag menade var att mindre alkohol (även om det innebar mer cannabis) i SAMHÄLLET skulle leda till mindre problem i trafiken. Nu tror jag visserligen inte det är politiskt möjligt att påverka drogvanorna i någon större utsträckning så det är var nog mest en hypotetisk tanke.
Du glömde att svara på mina inledande frågor. Det är ingen kritik mot dina åsikter, jag är bara intresserad av synen på droger och trafik i olika delar av världen då jag tycker det är en mycket viktig fråga.

2007-09-15 @ 14:50:45
Postat av: Torgny Peterson

Australien och Nya Zeeland har större problem med drogade förare (inkl. alkohol) i trafiken än Sverige. Det är inte uteslutet att det, när det gäller cannabis, är kopplat till en mer tolerant inställning till cannabis än den vi har i Sverige.
Vidare: att försöka förstå orsakerna till varför folk väljer att köra berusade är högst rimligt, även om det är ungefär lika hopplöst som att försöka hitta generella svar på varför folk överhuvudtaget börjar använda droger. Att försöka förstå utgör däremot inget hinder för kraftfulla åtgärder på samma sätt som brandkåren knappast avvaktar släckningsarbete i väntan på att någon talar om varför det har börjat brinna.
Rattfylleri/drograttfylleri är ett gissel i trafiken, oavsett vem som kör berusad eller var det sker och måste bekämpas med all kraft.

2007-09-16 @ 07:44:18
Postat av: Hemulen

Jag tror att vår syn på droger i trafiken är densamma även om synen på droger i allmänhet skiljer sig. Har aldrig varit i Australien eller Nya zeeland men jag kan tänka mig att synen på droger (inkl. alkohol) i trafiken är mer lik den nordamerikanska. Tyvärr tycker jag mig se tecken även i sverige på att attitiyderna till alkohol i samband med bilkörning förändras åt det hållet att det blir mer accepterat, speciellt bland unga.
För att återkoppla till din liknelse med brandkåren är alternativen snarare att släcka elden eller förebyggande arbeta för att det inte börjar brinna. Självklart är det bäst om branden aldrig uppstår men det är klart att den ska släckas om det skulle ske. För att undvika att det börjar brinna bör man förstå orsakerna till att eld uppstår.
Jag är lite frustrerad över att det inte görs mer för att komma tillrätta med rattfylleriet (oavsett drog). Det behövs naturligtvis både förebyggande åtgärder och kontroll men vad jag saknar mest är nya grepp! Tex informationskampanjer till riskgrupper eller i miljöer där alkohol används. Även samarbeten med forum på internet där alkohol och andra droger diskuteras borde vara en möjlig väg som dessutom inte behöver kosta särskilt mycket. Den stora majoriteten av droganvändare (inkl. illegala droger) är ansvarsfulla människor som gärna bidrar till att minska problemen i trafiken (eller med droganvändning bland unga).

2007-09-16 @ 09:38:41

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0