Översyn av alkohollagen

Vår regeringsförklaring anger att vi ska föra en restriktiv politik och att vi ska minska alkoholkonsumtionen. Värnandet av folkhälsan genom en restriktiv alkoholpolitik står dock inte i motsatsförhållande till en översyn av alkohollagen som handlar om språklig genomgång, modernisering av föråldrade bestämmelser, förtydliganden och förenkliganden av bestämmelser. Det är också av stor vikt med enhetlig bedömning i landet, en alkohollag som blir lättare att förstå och tillämpa, som ger ett bra understöd för en restriktiv politik, säger äldre-och folkhälsominister Maria Larsson med anledning av en nytillsatt utredning om att göra en översyn av alkohollagen.

En särskild utredare skall tillkallas för att göra en översyn av alkohollagen (1994:1738). Utgångspunkten för den översyn som skall göras är en restriktiv alkoholpolitik till skydd för folkhälsan. Utredaren ska göra en övergripande översyn av alkohollagen med en systematisk, språklig och redaktionell genomgång. Utredaren ska även analysera och utreda behovet av förändringar beträffande bestämmelser som framstår som föråldrade och i behov av modernisering.

Beträffande försäljning av folköl ska en tillståndsplikt utredas. Endast ungefär hälften av inköpen i dagligvaruhandeln ålderskontrolleras. Riksdagen har i flera beslut markerat att den vill ha en fungerande ålderskontroll. Utredaren ska därför pröva om exempelvis en tillståndsplikt för säljaren, med åtföljande sanktionsmöjligheter ska införas. Angående sanktionssystemet ska utredaren analysera om ett system med varningar kan införas innan ett utskänkningstillstånd återkallas. Det kan bli lättare att tillämpa än dagens system.

Vidare ska utredningen, inom ramen för en restriktiv alkoholpolitik, analysera behovet av lagreglering beträffande vissa frågor och företeelser som är oreglerade i alkohollagen. Ett sådant exempel är vem som ska vara behörig tillsynsmyndighet och rättslig instans för bedömningen av marknadsföringen av bland annat alkoholhaltiga drycker. Konsumentverket sköter idag den statliga tillsynen av marknadsförningen av alkoholdrycker. Marknadsföringslagen har som syfte att främja konsumenternas och näringslivets intressen, varför det finns skäl analysera om tillsynen istället ska ligga på annan myndighet.

Utredningen ska också analysera vilka konsekvenserna blir av en lagändring som innebär att så kallad gårdsförsäljning tillåts. Endast om det inte skadar vår restriktiva politik och är förenligt med EG-rätten kan utredaren föreslå lagändring. Utredningen ska överväga och lämna förslag på regelförenklingar som kan göras inom ramen för alkohollagen och som syftar till att minska de administrativa kostnaderna för näringsidkare. Utredningen ska lämna förslag till ändrad lagstiftning som tillåter import av alkohol, enligt EG-domstolens mål C-170/04, det så kallade "Rosengren-målet". Utredningen kommer även att beakta och anpassa svensk lagstiftning angående så kallad indirekt reklam. EU-kommissionen anser att vår alkohollag 4 Kap. 11b § andra stycket om så kallad indirekt reklam inte överensstämmer med EG-fördraget, att lagavsnittet utgör ett hinder för den fria rörligheten för vissa dryckestyper och för reklamen för dessa.

Redovisning av uppdraget ska ske senast den 30 december 2008. Undantagen är förslagen om tillåtande av import av alkohol och frågan om så kallad indirekt reklam ska redovisas senast den 30 december 2007.

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0