Örebro: Justitieminister Beatrice Ask upprörd, förbannad, arg och förtvivlad

Jag är lika upprörd, förbannad, arg och förtvivlad fortfarande, sa Ask och refererade till den första motion om narkotika som hon skrev på 1970-talet, och jag tänker inte skönmåla. Det är många som använder narkotika, det är faktiskt så

Arbetet mot narkotika måste ske på alla nivåer. Just nu förs det en debatt om en rapport som kommit om polisens arbete där man påstår att polisen nedprioriterat sitt arbete. Detta är inte sant,
säger Ask. Polisen har, enligt justitieministern, tvärtom gripit fler. Jag tänker inte skämmas för att polisen ger sig på dom som ägnar sig åt småhandel. För varje gång man ger sig på dom som ägnar sig åt småhandel görs ett bra jobb och jag tänker stödja polisen till 100 procent när det gäller den frågan.  

Ask sa också att det inte ska finnas någon motsättning mellan att bekämpa bruk och småskalig handel å ena sidan och den grova, organiserade brottsligheten å andra sidan. 

Signalen till de rättsvårdande myndigheterna är att samarbeta med verksamheter utanför det egna systemet och hon uppmanade myndigheterna att själva söka det samarbetet i stället för att komma springande till justitiedepartementet. 

Beatrice Ask betonade också vikten av att arbeta med ungdomar i tidig ålder och där kan drogtester vara ett instrument. 

Torgny Peterson

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0