Kampanj mot cannabisindustrin: Spännvidden i cannabisproblematiken (Del I)

35181-58
   Cannabiskampanjen

Cannabisbekämpning-hasch och marijuana i fokus är titeln på den omfattande presentation om cannabis som Johan Nilsson från Rikskriminalpolisen presenterade vid SNPFs (Svenska Narkotikapolisföreningen) 21:a utbildningskonferens och årsmöte i Örebro 4-6 maj. Johan Nilsson intervjuas för övrigt i radioprogrammet ReageraMera onsdag 9 maj. Ytterligare information om programmet hittar du på den här sidan i morgon. 

I ett antal inlägg återger jag stora delar av Johan Nilssons presentation, som ger viktig information om cannabisproblemets omfattning, det svenska cannabisprojektet, trender och tendenser. 

Inledningsvis konstateras att cannabishasch har en kommersiell produktion och handel som har utvecklats till en multinationell industri med en uppskattad, global årlig omsättning på 144 miljarder dollar (1 152 miljarder kronor). Uppgifterna kommer från UNODC (United Nations Office on Drugs and Crime). 

Dynamiken och problematiken i hanteringen spänner från allt ifrån enskilt missbruk till världspolitik. 

Flera områden är viktiga för ytterligare fokusering och förståelse av problemet, bland annat
 

* Penningtvätt, ekonomiska transaktioner 

* Korruption, narkotikaterrorism och organiserade nätverk 

* Fattiga bönder i Rif-bergen i Norra Marocko och drogbaroner i Marocko 

* Lagerplatser för flera ton cannabis i Spanien och Frankrike 

* Stora handelskoordinatorer i Spanien och Holland 

* Coffee shops i Holland som säljer narkotika till allmänheten 

* Transportföretag från Europa som transporterar cannabis till Sverige 

* Svenska smugglings-, distributions- och försäljningsnätverk som säljer ut cannabis till missbrukande personer i Sverige 

* Cannabis/hasch kan köpas överallt i Sverige 

Hur har då den här situationen kunnat uppstå? En av förklaringarna är att arbetet mot cannabissmugglingen varit nedprioriterad under flera år och att smugglingen därmed kunnat pågå mer eller mindre ostört samtidigt som polis och tull koncentrerat huvuddelen av insatserna mot amfetamin, heroin och kokain. Det hasch, i lite större mängder, som tagits i beslag har ofta tagits i samband med ärenden som rört annan narkotika.  

Samtidigt som ett mer intensivt arbete mot cannabis har saknats är cannabisproblematiken med all rätt en stor symbolfråga i den svenska narkotikapolitiken, inte minst därför att cannabis ofta är inkörsporten till användning av illegala droger. Ofta, men inte alltid, föregås användning av cannabis av användning av tobak och alkohol, vilket i sig också kräver speciell uppmärksamhet. Idag utgör inte bara ungdomar utan också medelålders och äldre missbrukare en stor bas för cannabismarknaden. Medelålders och äldre missbrukare får tyvärr ofta inte den uppmärksamhet som ägnas yngre missbrukare. 

Produktionslandet Marocko
80 procent av allt hasch som kommer till Europa produceras i Rif-bergen i norra Marocko och Europa utgör idag världens största haschmarknad. 

100 000 ton cannabis förädlas till 3 080 ton hasch i Marocko. Den odlingsbara marken uppskattas till 50 000 hektar och verksamheten sysselsätter omkring 100 000 familjer. 

Gjorda uppskattningar hävdar att 800 000 människor på ett eller annat sätt är involverade i handeln med cannabis.  

Penningväxling och finansiella transaktioner i Nador och Melilla (en spansk enklav norr om Nador) är den fjärde största näringen i Marocko. Huvuddelen av cannabishandeln utgår från Nador, där det finns 100 (sic!) banker. Nador ligger på andra plats i landet när det gäller antalet bankinsättningar. På första plats ligger Casablanca med fem miljoner invånare. Nador har cirka 180 000 invånare. I Nador kostar ett kg hasch mellan 1 700 kronor och 4 000 kronor beroende på kvalité. Det kan samtidigt påpekas att kvalitetsmedvetenheten hos missbrukarna har ökat. 

Strax utanför Nador ligger lagunen Mar Chica, som är hemvist för de över 160 snabbgående motorbåtarna för smuggling av cannabis, den så kallade Flotilla de la droga. De snabbgående Zodiak-båtarna, som tillverkas i England, kostar omkring 2,7 miljoner styck och har en toppfart på 130 km/tim. Att smuggla narkotikan anses som ett attraktivt jobb med höga löner. En kapten på en sådan båt brukar tjäna omkring 275 000 kronor per resa och den övriga besättningen mellan 45 000-55 000 kronor per resa. 

Haschhanteringen är en betydelsefull näring för området, en näring som utarmar såväl regionen som jordarna. Omfattande miljöförstöring och klimatförändringar börjar ge dåliga skördar. De bönder som ägnar sig åt verksamheten får i och för sig bra betalt efter lokala mått, men drogbaronerna tar det mesta. Bara tio procent av pengarna uppskattas stanna i regionen. Handeln värderas till 10 miljarder euro (strax över 90 miljarder kronor) och värdet på narkotikan i grossistledet motsvarar cirka två procent av Marockos BNP.  

Man måste fråga sig hur en handel av den här omfattningen kan pågå utan medverkan från samhällets toppskikt. 

I närområdet görs tämligen stora beslag av varor från Marocko. Spaniens beslagtog 359 ton under de tio första månaderna 2006. Under motsvarande period 2005 beslagtog man i Spanien 479 ton. 

Nästa avsnitt: Om förändrad strategisk smugglingsbild och SIVE-systemet
 

Torgny Peterson

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0