USA uppskattar Hollands kamp mot ecstasy
I början av april besökte USA:s drogtsar, John Walters, bland annat Holland och Haag där han träffade holländska representanter för att diskutera nyligen gjorda framsteg för att förstöra ecstasymarknaden.
För fem år sedan presenterade den holländska regeringen sin femårsstrategi (2002-2006) mot produktion av, handel med och konsumtion av syntetiska droger – främst ecstasy.
2001 beslagtogs i USA elva miljoner ecstasytabletter, varav de flesta kom från Holland, Under de två senaste åren har beslagen i USA minskat till mindre än tre miljoner tabletter och beslag av ecstasytabletter från utlandet har sjunkit från cirka sju miljoner tabletter 2001 till mindre än 1,5 miljon tabletter såväl 2003 som 2004. Det är också intressant att notera att bruket av ecstasy bland amerikanska ungdomar har minskat med två tredjedelar sedan 2002.
I ett uttalande säger Walters, ”Tack vare justititeminister Donners och andra tjänstemäns ledarskap har tullens verksamhet utökats och kapaciteten ökats för att nedmontera laboratorier och öka kontrollen av prekursorer. Dom har slutfört viktiga åtal framgångsrikt och effektivt förstört ledarskapsstrukturen i stora produktions- och smugglingsorganisationer för ecstasy och på så sätt stört den globala ecstasymarknaden.”
Walters upprepade vid besöket också USA:s stöd för den bilaterala överenskommelse de båda länderna ingick i juli förra året och som syftar till utökat samarbete kring forskning och efterfrågeminskning gällande narkotika. Walters berömde också Hollands hälsovårdsminister Hoogervorst och justitieminister Donner för deras arbete med att minska drogturismen till Holland och att utbilda unga människor om hälsoriskerna till följd av bruket av cannabis.
Beträffande cannabis står bland annat följande att läsa i det amerikanska utrikesdepartementets ’2006 International Narcotics Control Strategy Report beträffande cannabis:
För fem år sedan presenterade den holländska regeringen sin femårsstrategi (2002-2006) mot produktion av, handel med och konsumtion av syntetiska droger – främst ecstasy.
2001 beslagtogs i USA elva miljoner ecstasytabletter, varav de flesta kom från Holland, Under de två senaste åren har beslagen i USA minskat till mindre än tre miljoner tabletter och beslag av ecstasytabletter från utlandet har sjunkit från cirka sju miljoner tabletter 2001 till mindre än 1,5 miljon tabletter såväl 2003 som 2004. Det är också intressant att notera att bruket av ecstasy bland amerikanska ungdomar har minskat med två tredjedelar sedan 2002.
I ett uttalande säger Walters, ”Tack vare justititeminister Donners och andra tjänstemäns ledarskap har tullens verksamhet utökats och kapaciteten ökats för att nedmontera laboratorier och öka kontrollen av prekursorer. Dom har slutfört viktiga åtal framgångsrikt och effektivt förstört ledarskapsstrukturen i stora produktions- och smugglingsorganisationer för ecstasy och på så sätt stört den globala ecstasymarknaden.”
Walters upprepade vid besöket också USA:s stöd för den bilaterala överenskommelse de båda länderna ingick i juli förra året och som syftar till utökat samarbete kring forskning och efterfrågeminskning gällande narkotika. Walters berömde också Hollands hälsovårdsminister Hoogervorst och justitieminister Donner för deras arbete med att minska drogturismen till Holland och att utbilda unga människor om hälsoriskerna till följd av bruket av cannabis.
Beträffande cannabis står bland annat följande att läsa i det amerikanska utrikesdepartementets ’2006 International Narcotics Control Strategy Report beträffande cannabis:
- Med sin omfattande infrastruktur för transporter och några av de mest aktiva hamnarna i Europa är Nederländerna en av de ledande distributionspunkterna för illegala droger till och från Europa.
- Allmänhetens attityder till lätta droger fortsätter att vara tolerant på gränsen till likgiltighet. Hollands regering och allmänheten betraktar inhemskt drogbruk i första hand som en hälsofråga och i andra hand som en polisiär fråga.
- Som meddelats i ’cannabisbrevet’ 2004 har den holländska regeringen gett högsta prioritet åt att motverka ”drogturism” och odling av cannabis, speciellt i gränsområdena i söder. I november 2005 sände justitieminister Donner en rapport om regeringens cannabispolitik till parlamentets andra kammare där de viktigaste utvecklingstendenserna belystes enligt följande:
- Myndigheter i Maastricht kommer inom kort att påbörja ett försök med att erbjuda lokala invånare speciella inträdespass till coffee shops. Nederländerna tillåter försäljning av cannabis i coffee shops under strikt kontroll och strikta villkor. Syftet med försöket i Maastricht är att minska drogturism från grannländerna. Om det lyckas kommer experimentet att utvidgas.
- I oktober 2005 föreslog justitieminister Donner en ändring i narkotikalagstiftningen för att göra det enklare för lokala myndigheter att stänga lokaler där droger säljs illegalt. Idag är en stängning av sådana ”droglokaler” möjlig på order av en domare, men endast om det finns konkreta bevis att de orsakar en allvarlig störning för allmänheten.
- Åklagarmyndigheten och polisen i de södra provinserna Brabant och Limburg har startat ett pilotprojekt som riktar sig mot de kriminella organisationerna bakom illegal cannabisodling, snarare än att bara fokusera på individuella odlare.
- I avvaktan på ratificering av bilaterala polisiära samarbetsfördrag med Tyskland och Belgien har praktiska åtgärder vidtagits för att minska narkotikasmuggling i gränsområdena. Övervakning över gränserna har intensifierats och ett utbyte sker av numren på drogturisternas bilnummerplåtar.
- För att verkställa EU:s rambeslut (november 2004) om illegal handel med droger, gör regeringen nu ett utkast till ett förslag som höjer straffsatsen för storskalig cannabisodling och illegal handel med cannabis, ”antingen (i organiserad form) eller i icke organiserad form”, från 4 till 6 års fängelse.
- 2004 års nationella narkotikaöverblick, publicerad av Trimbos-institutet i april 2005, visar att bruket av cannabis under den senaste månaden bland ungdomar i åldrarna 12-18 år minskat från 11 procent 1996 till 9 procent 2003. Livstidsprevalensen för cannabis i samma åldersgrupp under samma period minskade från 22 till 19 procent. 2004 påbörjade Trimbos-institutet en treårig kampanj i massmedia, med bidrag från hälsovårdsministeriet, för att motverka unga människors användande av cannabis.
- Det genomsnittliga innehållet av THC i inhemskt odlat cannabis (Nederwiet) var högt, 20 procent, 2003-2004 och förefaller nu att stabiliseras på mellan 17 och 20 procent. RIVM (Rijksinstituut voor Volksgezondheid en MilieuRijksinstituut voor Volksgezondheid en Milieu) har fått i uppdrag att undersöka akuta hälsorisker förknippade med cannabis med höga THC-halter. Resultaten från den studien väntas föreligga i mars 2006.
- En studie från juli 2005 uppskattade det totala antalet coffee shops i Nederländerna till 737 vid slutet av år 2004 (754 stycken 2002). Endast 22 procent av Hollands kommuner tillåter coffee shops i sina städer – 70 procent tillåter inte några sådana överhuvudtaget. Hälften av alla coffee shops är belägna i de fem största städerna. Coffee shops kontrolleras i genomsnitt fyra gånger per år av myndigheterna och kriterierna för att driva sådana coffee shops följs oftast bra.
- I ett brev till parlamentets andra kammare, daterat 28 november 2005, konstaterade hälsovårdsminister Hoogervorst att den legala försäljningen av medicinsk cannabis på apotek till stor del hade misslyckats. Han sa att en politik som tillåter medicinsk försäljning [av cannabis] bara kunde vara effektiv om en officiell cannabisbaserad medicin registrerades. Hoogervorst har för avsikt att avsluta experimentet om läkemedelsindustrin misslyckas med att utveckla en sådan medicin inom ett år. Sedan mars 2003 har läkare tillåtits att förskriva medicinsk marijuana till sina kroniskt sjuka patienter. Hälsoministeriets byrå för medicinsk cannabis köper sin cannabis från två officiella odlare, bekräftar kvalitén och organiserar distributionen. Beträffande lagstiftningen
Hälsoministeriet samordnar drogpolitiken medan justitieministeriet ansvarar för polisiära åtgärder i förhållande till kommunala beslutande församlingar, och polisen ligger under inrikesministeriets ansvarsområde. På lokal nivå samordnas politiken genom det triangulära systemet (borgmästaren, chefsåklagaren och polischefen). Den holländska narkotikalagstiftningen bestraffar innehav, kommersiell distribution, produktion, import och export av alla illegala droger. Konsumtion av narkotika är emellertid inte ett brott. Lagstiftningen skiljer mellan ”tunga” droger som medför ”oacceptabla” risker ( t ex heroin, kokain, ecstasy) och ”lätta” droger (cannabisprodukter). Handel med ”tunga droger” åtalas kraftfullt och langare kan bli föremål för ett 12-årigt fängelsestraff. Om handel sker i organiserade former, ökas straffet med en tredjedel (upp till 16 år). Försäljning av mindre mängder cannabisprodukter (under fem gram) ”tolereras” (dvs åtalas inte fastän det tekniskt sett är illegalt) i coffee shops som drivs i enlighet med föreskrivna villkor (inga underåriga, ingen försäljning av alkohol, ingen försäljning av ”tung” narkotika, ingen reklam och inget orsakande av ”allmän störning”).
Samarbete över gränserna
Nederländerna har ökat ansträngningarna för att delta i gemensamma operationer tillsammans med sina grannländer. 27 maj 2005 undertecknade den holländska regeringen Prum-avtalet med Belgien, Luxemburg, Tyskland, Österrike, Frankrike och Spanien, som ger stöd åt brett polissamarbete över gränserna. I mars undertecknade Nederländerna det tysk-holländska avtalet som träder ikraft 2006 och som tillåter polispatruller och kontroller i gränsområdet mellan de två länderna. Benelux-avtalet (Nederländerna, Belgien och Luxemburg) från 2004, antaget i februari 2005, möjliggör ökat, gränsöverskridande polisiärt samarbete mellan de tre länderna. I juni 2005 enades belgiska och holländska myndigheter om att tillsammans öka gränskontrollerna för att förhindra att produktion av ecstasy och cannabis flyttas till Belgien. Ett sådant utökat samarbete när det gäller brottsbekämpande myndigheters undersökningar är särskilt nödvändigt eftersom det finns belägg för att viss produktion av ecstasy flyttas från Nederländerna till grannländer.
Odling och produktion
Fastän kommersiell odling av cannabis är förbjuden så består cirka 80 procent av den holländska cannabismarknaden av marijuana odlad i Holland (’Nederwiet’). I en rapport från 2004 från den holländska rikspolisen om den holländska drogmarknaden uppskattar man att det finns mellan 17.000-22.000 cannabisodlingar som producerar omkring 68.000-99.000 kilo ’Nederwiet’. 2004 nedmonterades 2,261 cannabisodlingar (år 2003 nedmonterades 1,867 odlingar ). Inhemsk cannabisodling under 2005 fortsätter att vara relativt omfattande. Fastän den holländska regeringen har gett högsta prioritet åt att undersöka och åtala storskalig kommersiell odling av ’Nederwiet’, förefaller de coffee shops som alltså accepteras att skapa efterfrågan på sådan odling. För att få ett slut på den kontroversiella politiken med att tillåta försäljning av cannabis via entrén på framsidan men förbjuda leverans av cannabis via ingången på baksidan uppmanade en majoritet i parlamentets andra kammare i oktober 2005 regeringen att godkänna ett försöksprojekt med reglering av cannabisodling. Förespråkarna, bland annat borgmästarna i Amsterdam och Maastricht, menade att en sådan åtgärd skulle göra slut på storskalig hemodling där organiserad brottslighet spelar en viktig roll. Justitieminister Donner och inrikesminister Remkes opponerade sig kraftigt mot experimentet eftersom det skulle stå i strid med de internationella överenskommelser som Nederländerna anslutit sig till. Ärendet är föremål för begrundan.
Vårdsökande för cannabisrelaterade problem
Antalet missbrukare av cannabis som söker behandling ökade från 3,701 år 2002 till 4,485 år 2003.
Torgny Peterson
Kommentarer
Trackback