'Sjukdomsmånglarnas' marknadsföring

Förra veckan hölls den första konferensen i större format för att belysa dagens ’sjukdomsmånglare’, dvs läkemedelsbolagens intresse att maknadsföra nya, 'officiella' sjukdomar.

Det är glädjande att konstatera att allt fler samlas, beredda att kritiskt granska läkemedelsindustrin.
Konferensen, Conference on Disease-Mongering’, som hölls 11-13 april i Newcastle i Australien, syftade till att samla akademiker, forskare, sjukvårdspersonal, journalister och andra intresserade och oroade över företagsdefinitioner av sjukdomar där det huvudsakliga intresset är vinstmaximering för företaget snarare än hälsomaximering för patienterna.

David Henry vid University of Newcastle i New South Wales definierar ‘sjukdomsmångleri’ som en avsiktlig utvidgning av en diagnostisk gråzon för att omfatta tillstånd som normalt sett inte skulle anses som abnorma och sedan förskriva dyrbara läkemedel till de ’lidande’.  
 
David Henry ger Viagra som ett utmärkt exempel på den här sortens mångleri. Henry konstaterar att Viagra är en medicin som utvecklades för att behandla män med erektionsproblem, som hade en bakomliggande medicinsk orsak, men vad Pfizer gjorde var att utöka marknaden för medicinen eftersom behandling endast av de som alla ansåg borde ha behandling inte skulle inbringa tillräckligt med pengar.

Så vad hände? Jo, Pfizer började marknadsföra drogen till yngre, friska män vars erektionsproblem, även om de var frustrerande, inte kvalificerade sig som en medicinsk förutsättning innan Pfizer lanserade sin kampanj. Flera år senare är Viagra nu allmänt förekommande och synnerligen inkomstbringande.

Peter Lurie från Public Citizen's Health Research Group menar att läkemedelsföretagen intar en aktiv, oetisk roll I marknadsföringen av mediciner som kanske inte behövs och Lurie konstaterar också att läkemedelsföretag har startat eller finansierat grupper för att öka ’medvetenheten om en ’sjukdom’ och också gett speciella bidrag för att finansiera studier av en viss medicin.

Den intresserade hittar konferensprogrammet här och abstracts här.

Intressant information på konferensens tema hittar du enligt följande:
The fight against disease mongering: generating knowledge for action
Bigger and better: How Pfizer redefined erectile dysfunction
Medicine goes to school: Teachers as sickness brokers for ADHD
Female sexual dysfunction: A case study of disease mongering and activist resistance
The latest mania: Selling bipolar disorder
Pharmaceutical marketing and the invention of the medical consumer
Combating disease mongering: Daunting but nonetheless essential
Disease mongering in drug promotion: Do governments have a regulatory role?

Torgny Peterson

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0