Trevligt folk knarkar inte längre på bussarna i London

Under rubriken Trevligt folk knarkar skrev jag den 1 juni om den annonskampanj som organisationen Release startat via annonsering på bussarna i London.  Annonstexten på bussarna löd "Nice people take drugs".


Att ett kommunalt bussbolag nedlåter sig till den här sortens propaganda är ett kapitel för sig och frågan om knarkreklamen kommer att ställas till ansvariga för London Transport, skrev jag då och skickade sedan ett brev till Transport for London med ett antal påpekanden och krav på en förklaring.


Jag har idag fått ett långt svar från Transport London som jag inte ska trötta läsarna med, men följande delar av innehållet i svaret kan vara av intresse, inte minst eftersom annonserna nu tagits bort från alla bussar.


The advertisement was submitted to CBS Outdoor, the contractor responsible for advertising on London Buses. 


CBS Outdoor accepted the advertisement having adjudged it to be compliant with Transport for London's (TfL's) advertising guidelines.  The advert was not referred to Transport for London, nor was it submitted to the Committee of Advertising Practice (CAP) for review.


TfL instructed CBS Outdoor to submit the advert to the CAP.  Based on the advice from the CAP, CBS Outdoor decided to remove the adverts from London Buses immediately.


Torgny Peterson


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0