Lars Leijonborg avgår


Foto: Pawel Flato

Högskole- och forskningsminister Lars Leijonborg har meddelat att han lämnar regeringen.


Efter mer än fyra decennier i politiken och tjugo val- och folkomröstningskampanjer känner jag för att göra något annat. Jag har bestämt mig för att jag inte vill ladda om för en tjugoförsta valrörelse. Jag tänker alltså inte kandidera i valet 2010 och då är det naturligt att nu lämna regeringen, säger Lars Leijonborg.


Jag är stolt över det jag åstadkommit under mina år som statsråd. Forskningspropositionen 2008 innehöll den i särklass största forskningssatsning som någonsin skett i Sverige. ESS i Lund för 13 miljarder kronor blir en av Europas största forskningsanläggningar och kommer att innebära ett stort lyft för svensk forskning. Globaliseringsrådets slutrapport innehåller en rad viktiga förslag, som tagits emot väl. Jag är tacksam mot Jan Björklund att jag fått tillfälle att fullfölja bland annat de uppgifterna. Jag har satt stort värde på samarbetet med mina kollegor i regeringen och Fredrik Reinfeldts ledarskap under de här åren, säger Lars Leijonborg.


Den formella avgången sker så snart en efterträdare utsetts.


Jan Björklund kommenterar Lars Leijonborgs avgång

Lars Leijonborg är den mest framgångsrike forskningsminister Sverige har haft i modern tid. Han är också en av Sveriges mest rutinerade politiker.


Jag beklagar att regeringen med Lars avgång mister en av sina mest erfarna ledamöter.


På forskningssidan vill jag erinra om att forskningsbudgeten har ökat till historiska nivåer under Lars tid som ansvarig. Att Sverige tog hem det stora ESS-projektet har till stor del berott på Lars personliga engagemang.


Även som ordförande i Globaliseringsrådet har Lars spelat en stor roll. Den slutrapport som rådet har lagt fram innehåller förslag som under lång tid kommer att stå på den politiska agendan i Sverige.


Samtidigt tror jag att många kan förstå Lars beslut på ett mänskligt plan. Han har slitit hårt i den svenska toppolitikens centrum sedan 1970-talet. Vi är skyldiga honom ett stort tack.


En efterträdare på posten som högskole- och forskningsminister kommer att utses runt midsommar.


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0