Här tar man livet av patienterna på löpande band

Nos tv i i Nederländerna rapporterar att 2 331 personer bad om dödshjälp förra året, vilket är en tioprocentig ökning jämfört med år 2007. Av dessa visade sig 10 fall vara av sådant slag att de överlämnats till åklagare.


En domstol i Almelo dömde nyligen en ordförande för lobbygrupp för dödshjälp, SVL (Stichting Vrijwillig Leven) till fängelse efter att ha hjälpt en 80-årig kvinna att ta livet av sig efter att såväl en läkare som en psykiater vägrat dödshjälp till kvinnan som led av Parkinsons sjukdom. Mannen ifråga överlämnade det dödande medlet till hennes son som
sedan gav det till modern

.


Reglerna för dödshjälp i Nederländerna kräver bland annat att patienten lider av en outhärdlig smärta. Vidare måste den läkare som administrerar dödshjälpen vara övertygad om att patienten gör ett medvetet val. Ytterligare en läkare måste också ge ett omdöme.


Läkareden

Jag försäkrar på heder och samvete att jag i min läkargärning skall sträva efter att tjäna mina medmänniskor och respektera humanitetens principer. Mitt mål skall vara att vårda och främja hälsa, att förebygga sjukdom samt att bota sjuka och lindra deras plågor.


I mitt arbete skall jag följa läkaretiken och enbart använda metoder vilkas nytta påvisats av medicinsk forskning eller erfarenhet. Då jag rekommenderar undersökningar och behandlingar skall jag objektivt bedöma hur de gagnar patienten och vilka nackdelar de eventuellt medför.


Jag skall fortlöpande upprätthålla min yrkesskicklighet och granska kvaliteten av mitt arbete.


Jag skall högakta mina kolleger och bistå dem i vården av deras patienter, då de ber om det. Jag skall uppmuntra mina patienter att vid behov rådfråga även en annan läkare.


Jag skall respektera min patients vilja. Det som meddelas mig i förtroende i samband med vården av patienterna skall jag hemlighålla. Min plikt som läkare skall jag fullgöra mot envar utan att diskriminera någon. Mina färdigheter som läkare skall jag inte använda i strid med min yrkesetik ens under hot.


Torgny Peterson


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0