Bengt Svenson tillförordnad rikspolischef

Bengt Svensson
Bengt Svensson (Foto: RPS foto)

Rikspolisstyrelsen meddelar att Bengt Svenson tillträdde som tillförordnad rikspolischef den 1 januari, i väntan på att regeringen utser Stefan Strömbergs ersättare. Den viktigaste utmaningen är att på rätt sätt ta emot och använda de nya poliser som är på väg, anser Bengt Svenson.


Bengt Svensson har sin grundanställning som chef för Polisavdelningen på Rikspolisstyrelsen. Han har arbetat hela sitt yrkesverksamma liv inom Polisen.
 
Hur känns det att ta uppdraget som tillförordnad rikspolischef?
 Det känns viktigt och ansvarsfullt att kunna axla den här rollen tills dess att vi får en ny rikspolischef.


Du har träffat justitieminister Beatrice Ask, vilka besked fick du?
Att verksamheten ska fortsätta med den inriktning som finns och att det måste vara ordning på ekonomin. Jag ska skapa förutsättningar för en ny rikspolischef och för att leda det förändringsarbete som startats inom Polisen.


Vad är den viktigaste utmaningen som Polisen står inför?
Helt klart handlar det om hur vi tar emot och använder de nya poliser som är på väg. 2010 ska vi ju vara 20 000 poliser.


Vad blir mest utmanande som tillförordnad rikspolischef?

Att hålla tempot uppe i det utvecklingsarbete som är igångsatt.


Vad tror du blir roligast?
Det ska bli jättespännande att vara i en ny roll. Jag är övertygad om att jag kommer lära mig mycket.


Vad är dina bästa egenskaper som chef?
Jag tror faktiskt att jag kan prata med alla! Och jag är genuint intresserad av polisverksamhet.


Några svagheter?
Jag är otålig och jag har svårt att säga nej.


Vad är skillnaden mellan att jobba som länspolismästare och på en hög nivå inom Rikspolisstyrelsen?
Det är stor skillnad faktiskt. Det är lättare att jobba på riksnivå för man har inget operativt ansvar, men samtidigt svårare eftersom man jobbar med alla 21 polismyndigheter och med regeringen.


Vad är det bästa med att jobba inom Polisen?
Att det finns en så tydlig vi-känsla inom Polisen. Och så träffar man så många engagerade och kompetenta medarbetare hela tiden.
 
Har du ett personligt motto?
- Var inte rädd för utmaningar! Ha kul!


FAKTA/ Bengt Svensons bakgrund i korta drag
 I botten är Bengt Svenson jurist, utbildad vid Stockholms Universitet, och han har också gått Polischefsutbildningen. Han har bland annat vikarierat som polischef i Kalmar och Gällivare. Polisintendent har han varit i Västmanland, Södermanland och Östergötland och han var polismästare i Östergötland. Senast var han Länspolismästare i Örebro. Som operativ chef har han arbetet inom såväl ordning- som kriminalpolisverksamhet. Dessutom har han i kortare perioder arbetat som lärare på Polishögskolan.


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0