Kampanj om barn och alkohol når målet

TV- och Internetkampanjen Tänk efter i vilket sällskap du berusar dig får höga betyg. I målgruppen småbarnsföräldrar ger 81 procent betyget bra eller mycket bra. Och nästan 60 procent har uppmärksammat någon del av kampanjen.


Kampanjen gick i TV4 och TV4+ under vecka 45 och på föräldrasajterna alltombarn.se, familjeliv.se, alltforforaldrar.se samt wendela.se mellan vecka 43 och 45. Målgruppen var föräldrar med barn upp till fem år.


Kampanjmätningen genomfördes under vecka 46 via en webbpanel med totalt 301 enkäter. 


58 procent av målgruppen har uppmärksammat någon del av kampanjen och 57 procent har förstått budskapet.


Fyra av tio uppger att informationen har fått dem att tänka på sin alkoholkonsumtion i sällskap med barnen. 81 procent ger betyget bra eller mycket bra i jämförelse med annan samhällsinformation.


Störst uppmärksamhet i TV

Resultatet visar att TV-kampanjen har haft störst genomslag. 77 procent ger filmen ett positivt betyg. Promedia, som genomfört kampanjen, uppger att genomsnittet för deras kampanjmätningar ligger på cirka 40-45 procent. Att nå över 50-60 procent i positivt reklambetyg anses som mycket bra. Genomslaget på Internet ligger dock under genomsnittet. 11 procent har uppmärksammat kampanjen.


Fler besökare på alkoholhjalpen.se

En önskad effekt av kampanjen var att öka trafiken till Alkoholhjälpen. Även om endast en procent har uppfattat avsändaren, visar statistiken för alkoholhjalpen.se att antalet besökare mångdubblades under kampanjveckan.


Vart vänder sig oroliga konsumenter?

För att ta reda på vart man skulle vända sig om man oroade sig för sin egen eller en anhörigs alkoholkonsumtion och om kampanjen skulle ha effekt på detta, ställdes särskilda frågor till 200 respondenter en vecka innan och en vecka efter kampanjen. Resultatet visar att 41 procent skulle söka information på Internet innan kampanjen, 46 procent efter kampanjen. 47 procent skulle vända sig till en familjemedlem innan kampanjen, 48 procent efter kampanjen. 38 procent innan och 36 procent efter kampanjen, skulle välja Google för att sedan hitta en länk till mer information.


Du kan se kampanjfilmen här.


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0