En reformerad grundlag

Slutbetänkande från Grundlagsutredningen som har haft i uppdrag att göra en samlad översyn om regeringsformen.


En reformerad grundlag, del 1 av 2, sammanfattning och kapitel 1-38, SOU 2008:125 (pdf 5,0 MB)

En reformerad grundlag, del 2 av 2, författningskommentarer och bilagor, SOU 2008:125 (pdf 2,9 MB)


Utredningen lämnar i betänkandet ett antal förslag:


Spärren för personval till riksdagen sänks till fem procent. Samma spärrnivå kommer därmed att gälla för samtliga val. Informationen till väljarna om personröstens innebörd förstärks.


Valdagen flyttas till den andra söndagen i september. På detta sätt skapas bättre förutsättningar för en ny regering att hinna sätta sin prägel på sitt första budgetförslag.


Det kommunala folkinitiativet förstärks. En rådgivande folkomröstning ska hållas om minst tio procent av kommun- eller landstingsinvånarna begär det.


En bestämmelse om kommunala extra val införs. För att extra val ska hållas krävs att två tredjedelar av ledamöterna i kommun- eller landstingsfullmäktige står bakom det.


En omröstning om statsministern ska hållas efter varje val. Genom omröstningen klargörs den sittande regeringens parlamentariska ställning i den nyvalda riksdagen.


En bestämmelse om Sveriges medlemskap i EU införs. Dessutom markeras betydelsen av annat internationellt samarbete.


Konstitutionsutskottets rätt till handlingar för sin granskning tydliggörs.


Vikten av att samtliga riksdagsutskott följer upp och utvärderar riksdagsbeslut markeras.


Det s.k. uppenbarhetskravet tas bort. Det betyder att det inte längre i regeringsformen uppställs något krav på att en uppenbar motstridighet ska föreligga mellan vanlig lag och grundlag för att en grundlagsbestämmelse ska få företräde i rättstillämpningen.


Lagrådets förhandskontroll bl.a. av lagars grundlagsenlighet förstärks.


Regeringsformens bestämmelser om rättskipningen och om förvaltningen delas upp i var sitt kapitel. På detta sätt tydliggörs den reglering som gäller för de båda områdena.


Rekryteringen av högre domare förändras. Samtliga ordinarie domare ska anställas efter ansökan och efter beredning i en särskild nämnd. Det nuvarande s.k. kallelseförfarandet avskaffas.


Ett särskilt kapitel om kommunerna införs i regeringsformen. I kapitlet finns bl.a. bestämmelser om den kommunala självstyrelsen, om en proportionalitetsbedömning vid lagstiftning som kan innebära en be-gränsning av självstyrelsen samt om kommunal skatteutjämning.


Riksdagen ges möjlighet att låta kommunerna själva införa regler bl.a. om s.k. trängselskatter.


Bestämmelsen om egendomsskyddet reformeras. Huvudprincipen om rätt till full ersättning vid expropriation skrivs in i bestämmelsen. Vidare införs ett undantag för s.k. rådighetsinskränkningar som sker av hälsoskydds-, miljöskydds- eller säkerhetsskäl. Rätten till ersättning i vissa fall vid sådana ingrepp utreds vidare.


Skyddet mot diskriminering utvidgas till att också omfatta sexuell läggning.


Bestämmelser om rätt till rättvis rättegång och om forskningens frihet införs.


Det allmännas ansvar för att barns rätt tas till vara samt för minoriteters möjligheter till kultur- och samfundsliv markeras. Samerna omnämns särskilt bland minoriteterna.


Regeringsformens bestämmelser om krav på svenskt medborgarskap för anställningar och uppdrag förenklas. Det särskilda kravet att statsråd måste ha varit svenska medborgare i minst tio år avskaffas.


Regeringsformen ges en enklare och mer lättillgänglig utformning. Språket blir könsneutralt.


Relaterade publikationer

SOU 2007:40 Valsystem och representationseffekter - En jämförande studie av 25 länder

SOU 2007:41 Misstroendeförklaring och regeringsbildning 1994-2006 - Regeltillämpning och författningspolitiska alternativ

SOU 2007:42 Från statsminister till president? - Sveriges regeringschef i ett jämförande perspektiv

SOU 2007:67 Regeringsformen ur ett könsperspektiv - En övergripande genomgång

SOU 2007:68 Ett decennium med personval - Erfarenheter och utfall

SOU 2007:68 Bestämmelser om domstolarna i regeringsformen

SOU 2007:84 Värdet av valdeltagande

SOU 2007:85 Olika former av normkontroll

SOU 2007:93 Den kommunala självstyrelsens grundlagsskydd

SOU 2007:94 Folkomröstningar i Europa  

SOU 2008:42 Normgivningsmakten

SOU 2008:43 Tre rapporter till Grundlagsutredningen

SOU 2008:61 Krisberedskapen i grundlagen  


Besök också:

Grundlagsutredningens webbplats


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0