Folkrörelseutredningen överlämnad till Nyamko Sabuni

Utredaren Åsa-Britt Karlsson har nu överlämnat sitt betänkande, Rörelser i tiden (SOU 2007:66), till integrations- och jämställdhetsminister Nyamko Sabuni.

I betänkandet föreslår utredaren bland annat att regeringen inrättar en delegation för regelbundet återkommande samråd mellan staten och den ideella sektorn tvärs över de olika politikområdena.

Jag tar ställning för ett självständigt och oberoende föreningsliv, säger utredaren Åsa-Britt Karlsson. Det är viktigt att relationerna mellan folkrörelserna och staten grundas på ömsesidig respekt och förståelse.

Jag vill även stärka de förtroendevaldas ställning inom de ideella organisationerna, säger Åsa-Britt Karlsson. Jag föreslår därför att ledamöterna i delegationen ska vara förtroendevalda.

Jag ser också att det behövs mer kunskap som underlag för politiska beslut och för utveckling av verksamheter inom den ideella sektorn, säger Åsa-Britt Karlsson. Jag föreslår därför att ett program för forskning om det civila samhället i ett nytt sekel bör inledas med bland annat ett flervetenskapligt grundforskningsprogram för forskning om det civila samhället.

I utredarens uppdrag ingår också att utreda och föreslå lämpliga åtgärder som rör bidragsgivningen till ideella organisationer. Utredaren anser att de olika bidragssystemen även fortsättningsvis bör kunna se olika ut och anpassas efter de olika sektorernas behov. Hon vill se medlemsbegreppet som grund för samverkan och bidragsgivning och föreslår principer för den statliga styrningen av bidragen och principer för villkor för statsbidrag till ideella organisationer.


Du kan läsa betänkandet Rörelser i tiden, SOU 2007:66 här.


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0