Polisinsatser gör holländsk marijuana dyrare

Tro det eller ej, men polisen i Nederländerna börjar uppenbarligen nå viss framgång i kampen mot cannabis om man får tro den rapport som Trimbos-institutet presenterade idag.


Av den årliga rapporten framgår att THC-halten i så kallad 'nederweit' (holländsk marijuana) minskat från 17,5% 2006 till 16% 2007. Beträffande THC-halten i importerat hasch noterar Trimbos en sänkning från 18,7% 2006 till 13,3% i år. Samtidigt som THC-halten i 'nederweit' minskar så har priset ökat med 20% i år jämfört med 2006. Också när det gäller importerat hasch har man noterat en prishöjning.


Sedan 1999 genomför Trimbos-institutet, på uppdrag av det ansvariga ministeriet (Ministerie van Volksgezondheid, Welzijn en Sport), undersökningar av produkterna på holländska coffee shops.


För första gången sedan mätningarna började har priset på ett gram 'nederweit' ökat. Priset ligger nu på cirka 65 kronor per gram vilket är en ökning med cirka 20% jämfört med föregående års mätning.


Trimbos-institutet säger att såväl prisökningen som den lägre THC-halten förmodligen är resultatet av polisens intensifierade ansträngningar och när utbudet av varorna minskar ökar inköpspriset för landets coffee shops.


Minskat utbud och förhöjda priser är också ett av skälen till narkotikan kontamineras med andra produkter. Med jämna mellanrum  uttalas misstankar om att 'nederweit' blandas med sand, miskroskopiska glaspärlor och andra föroreningar.


Torgny Peterson


Kommentarer
Postat av: Nina

Missförstå mig rätt nu, jag är INTE för en legalisering av hasch, men när ska vi bli av med alkoholen som är så mycket mer förödande för samhället?
Jag vet med säkerhet att du kommer ihåg mig, Torgny glömmer aldrig... Jag minns DIG för ditt knivskarpa intellekt
Kollar du någonsin in min blogg?
Nina

2007-10-03 @ 12:31:14

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0