Utredningen om åtgärder mot penningtvätt och terrorismfinansiering

Utredningen föreslår ändringar i penningtvättslagen och annan lagstiftning som rör administrativa åtgärder för att bekämpa penningtvätt och terrorismfinansiering. Det innebär mer detaljerade regler. Utredningen föreslår också en utökad tillsyn av företag utanför den finansiella sektorn på området.

Utredningens huvuduppgift har varit att lämna förslag till genomförande av det s.k. tredje penningtvättsdirektivet (2005/60/EG).

Liksom tidigare skall kunderna identifieras och misstänkta transaktioner anmälas till Finanspolisen. Affärsförbindelserna skall nu dessutom dessutom följas upp, och jämföras med vad som är känt om syftet med denna förbindelse.

Vissa kunder och situationer pekas ut i lagstiftningen som innebärande låg risk, medan andra anses utgöra en högre risk, t.ex. kunder som inte är fysiskt närvarande då en affärsförbindelse inleds. Kontrollernas omfattning regleras efter dessa bedömningar. Detta är ett uttryck för det riskbaserade förhållningssätt som regelverket avses avspegla.

En utökad tillsyn föreslås av företag utanför den finansiella sektorn på området. Finansinspektionen föreslås få tillsyn över ett antal verksamheter utanför den finansiella sektorn, som inte tidigare stått under tillsyn när det gäller efterlevnaden av penningtvättslagen. Det gäller bl.a. varuhandel, i de fall betalning sker kontant med 15 000 euro eller mer, verksamheter som innebär tillhandahållande av tjänster till företag (bokföring och bolagsbildning) m.fl.

Revisorsnämnden, Fastighetsmäklarnämnden och Lotteriinspektionen skall i fortsättningen ha tillsyn inom sina verksamhetsområden även på penningtvättsområdet, liksom Advokatsamfundet.

Lagförslagen föreslås träda i kraft den 15 december 2007.

Bakgrund
Utredningen tillsattes i mars 2006 och fick i uppdrag att se över vilka åtgärder som behöver vidtas för att ytterligare effektivisera bekämpningen av penningtvätt och terrorismfinansiering.

Huvuduppgiften har varit att lämna förslag till genomförande av det s.k. tredje penningtvättsdirektivet (2005/60/EG) och, med utgångspunkt i den utvärdering som utförts av FATF (Financial Action Task Force) av hur Sverige uppfyller FATF:s rekommendationer på området. I uppdraget har även ingått att se över frågan om hur tillsyn utanför det finansiella området skall anordnas. Därutöver skall särskilt en specialrekommendation om s.k. alternativa betalningsförmedlare, liksom en rekommendation om inrättandet av en nationell databas särskilt övervägas. Utredningen skall inte lämna förslag i frågor som rör kriminalisering, förverkande eller internationellt samarbete.

I utredningen har deltagit sakkunniga och experter från Finanspolisen, Åklagarmyndigheten, Ekobrottsmyndigheten, Bankföreningen, Försäkringsförbundet, Revisorsnämnden, Fastighetsmäklarnämnden och BRÅ samt från Regeringskansliet. 

SOU 2007:23 Genomförande av tredje penningtvättsdirektivet
hittar du här

Du kan läsa mer om bekämpning av penningtvätt och terrorismfinansiering här.

Torgny Peterson

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0