Skärpt tillsyn inom socialförsäkringen

Regeringen beslutade i dag att tillsätta Anne-Marie Begler som utredare av system- och effektivitetstillsynen inom socialförsäkringsområdet. Utredningen ska lämna förslag till hur en funktion för tillsynen kan organiseras och avgränsas.

I dag finns det ingen från Försäkringskassan oberoende funktion som systematiskt utövar tillsyn inom socialförsäkringsområdet. Detta är enligt regeringen inte ändamålsenligt.

Försäkringskassan fattar årligen cirka 15 miljoner beslut om ersättning och gör mer än 60 miljoner utbetalningar till enskilda personer. Myndigheten betalar årligen ut cirka 435 miljarder kronor. Det motsvarar närmare hälften av statsbudgetens utgifter.

De administrativa kostnaderna för Försäkringskassan är drygt 8 miljarder kronor per år. Det är stora belopp och därför angeläget med en fortlöpande objektiv granskning.

Utredningen ska redovisa sina förslag senast den 31 oktober 2007.

Kommentarer
Postat av: Alf Sundholm

Hej! Jag vill bara göra er uppmärksam på något jag efter sju svåra år med sjukskrivning och sjukersättning upptäckt.Jag har sedan 29/6 2000 lidit av utbrändhet,det börjar förresten bli ett fult ord,och därvid sjukskrivning och sjukersättning.Döm om min förvåning,jag har upptäckt att allt jag betalat till A-kassan under denna tid är bortkastat.Inte nog med att man är sjuk,med allt vad det innebär för familj och vänner,om jag nu skulle bli frisk,har jag ingen ersättning från A-kassan.Jag har varit sjuk för länge.Det är väl för fan inte mitt fel,eller?????????? Det sporrar inte till att bli frisk,precis.Tvärtom,jag har inte råd med det.Detta måste ändras om ni vill att vi långtidssjuka ska bli friska.Vi har ju inte ett dugg att kämpa för,tro mig,en kamp är det.Man vill till slut bara göra något desperat,ta livet av sig själv,eller varför inte en ansvarig politiker.
Inte för att man inte vill leva,utan för att man så desperat vill må bättre och finna sitt gamla jag,som dock ej längre existerar.

2007-03-02 @ 10:44:24

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0